Početné publikum se na chvíli přeneslo do doby před více jak sto lety a přiblížilo si čas, kdy byla tato zastávka v době rakousko-uherské monarchie poprvé otevřena. Proto bylo ponecháno i její původní označení, protože Ostrov nesl v této době ještě název Schlackenwerth. Tehdy tato železnice navazovala na Buštěhradskou dráhu a spojovala Ostrov s Jáchymovem. Složitý terén mezi těmito městy předurčil dráze horský charakter a největší stavbou byl Jáchymovský tunel.
Poslední vlak, již motorový, vyjel z ostrovského nádraží 3. srpna 1957. Více o historii dráhy jste se mohli dozvědět z článku Zdenky Čepelákové (OM 11/2017).
V současné době bude zastávka sloužit jako odpočívadlo pro cyklisty, je v ní umístěno i malé muzeum (dobová drážní kancelář), informační tabule, které seznamují s historií stavby a WC. Opětovné otevření proběhlo přesně po 121 letech – tedy 22. prosince. Celkové náklady rekonstrukce budovy dosáhly výše 2,5 mil. korun, přičemž polovinu hradilo město Ostrov z vlastních prostředků a druhou polovinu pokryla dotace - projekt rekonstrukce objektu bývalé železniční zastávky a jeho přestavba na cyklistické odpočívadlo byl realizován za přispění prostředků státního rozpočtu České republiky z programu Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Akce se zúčastnila celá řada významných hostů - starosta města Kurort Oberwiesenthal Mirko Ernst, krajský radní pro oblast zdravotnictví a zároveň zastupitel Jan Bureš, starosta města Josef Železný, místostarosta Petr Šindelář, místostarostka Ilona Leupold, páter Marek Bonaventura Hric z Katolické farnosti v Ostrově, paní Lada Baranek z Nadace St. Joachim, ostrovští a chomutovští ostrostřelci, Podkrušnohorský spolek velocipedistů, divadelní spolek Ochotníci Ostrov a zástupci médií. Celým podvečerem provázela moderátorka Lena Pintnerová, o hudební doprovod se postarala flašinetářka Eva Haufová, v roli rakouského vojáka rozesmál publikum referent ORUP MěÚ Ostrov Petr Česák. Účastníci první jízdy k zastávce, která vedla od ostrovského nádraží, obdrželi jako dárek hrnek s motivem této stavby a „placku“, kde je vyobrazená slavná historická lokomotiva.
Vedení města děkuje všem, kteří se na této akci podíleli. Kromě výše jmenovaných také Městské policii Ostrov, která zajišťovala bezpečnost a pořádek po celém úseku a také Klubu železničních modelářů při MDDM v Ostrově (p. Výbornému), kteří se postarali o vybavení dobové kanceláře. Dále Elišce Failové z DK za vytvoření grafických návrhů k propagaci zastávky, vedoucímu technického úseku Pavlovi Hozákovi za zapůjčení stolů, ozvučení zajišťovali referenti OVV MěÚ Milan Veselý a Tomáš Bujanský. Za angažovanost při rekonstrukci zastávky patří poděkování - z městského úřadu Bohuslavu Schneiderovi, dále Alexandře Fürbachové a Davidovi Oncirkovi (odbor rozvoje a územního plánování), Jiřímu Šustrovi (odbor investic), zastupitelům města, dále firmě Swietelsky, která stavbu provedla, projekční firmě BPO Ostrov, historičce Zdence Čepelákové, kronikářce Walburze Mikešové, patriotu Vladimíru Křížovi. Děkuji také firmě MB Media Ostrov, redaktorovi Českého rozhlasu Plzeň Zdenku Trnkovi a redaktorce Karlovarského deníku Štěpánce Bartoňové za propagaci a vám všem neznámým podporovatelům této myšlenky. Opravdu to nebylo jednoduché a každá byť malá podpora dala sílu pokračovat v tomto boji za záchranu naší zastávky. Bylo to dlouhých pět let, ale konec určitě stojí za to – to ostatně můžete posoudit sami.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV