Pardubice: Nejdelší zavěšený most v Česku překlene řeku Labe nad oblíbenou cyklostezkou

15.04.2024 7:17 | Tisková zpráva

Jedna z dalších zásadních etap v realizaci severovýchodního obchvatu Pardubic-výsuv dalšího segmentu nejdelšího zavěšeného mostu v České republice je hotová. Při výsuvu mostu se používá speciální technologie, při níž se nosná železobetonová konstrukce mostu vyrábí přímo na místě v tzv. výrobně a následně se pomocí hydraulických lisů vysouvá přes řeku Labe nad frekventovanou a oblíbenou cyklostezkou.

Pardubice: Nejdelší zavěšený most v Česku překlene řeku Labe nad oblíbenou cyklostezkou
Foto: pardubice.eu
Popisek: Pardubická radnice

V řece Labe, podél cyklostezky, jsou umístěny dva podpěrné prvky, zatímco most je ještě od druhého břehu řeky vzdálený. „Provádíme výsuv mostu, z pravého břehu Labe na levý. Takovýchto výsuvů bude celkem osm, nyní je to pátý výsuv v řadě, takže budeme za polovinou délky mostu. Zhruba v červnu bychom se měli překlenout na druhou stranu. Zatím jdeme podle plánu a jsme spokojeni s postupem prací. Vysunujeme rychlostí půl metru za 15 vteřin v jednom taktu a celkem vždy vysouváme cca 32 metrů. Výsuv je náročná operace, zajišťována desítkami pracovníků, kteří pečlivě provádějí kontrolu jednotlivých částí mostu, především funkci kluzných ložisek na pomocných podpěrách. Je nezbytné pracovat s maximální přesností, a proto jsou s námi geodeti, aby pomohli kontrolovat milimetrovou přesnost. Most se vysouvá speciální hydraulikou z výrobny, kde se jednotlivé části mostu vyrábějí. Jde o nejdelší zavěšený most v Česku,“ komentoval probíhající práce Petr Škoda z firmy Doprastav a.s. Most s rozpětím 122 metrů již překlenul slepé rameno Labe, zatímco dalších 135 metrů mostu překoná cyklostezku a samotnou řeku Labe.

Anketa

Kdo byl vaším favoritem ve druhém kole slovenských prezidentských voleb?

hlasovalo: 17421 lidí

Cyklostezka bude fungovat nepřetržitě. Avšak při výsuvu mostu se může stát, že budou lidé kvůli bezpečnosti požádáni, aby pár minut vyčkali, než budou moci pokračovat v jízdě, či chůzi dál. Cílem je udržet plynulý provoz jak na cyklostezce, tak i na vodě. „Přestože je projekt zadán formou Design & Build, klade se mimořádný důraz na estetický vzhled a design mostu. Společně s projektantem jsme pečlivě propracovali všechny detaily týkající se vzhledu i postupu výstavby mostu, protože oba tyto aspekty jdou ruku v ruce. Tento most, stavěný metodou vysouvání, je prvním svého druhu, a v tomto ohledu nám poskytuje cenné poznatky,“ řekl autor mostu Petr Vítek z firmy Hochtief, který je odborníkem na mostní konstrukce a hrál klíčovou roli v projektu.

Od roku 2006 pracovali silničáři na přípravách obchvatu. Stavba úseku o délce 4,2 kilometru započala v prosinci 2022. Přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, kde se napojuje na okružní křižovatku. Dále přetíná řeku Labe a pokračuje přes Hradeckou ulici až k okružní křižovatce u obchodního centra Globus. Celkové náklady na projekt činí téměř 1,5 miliardy korun.

„Na severovýchodní obchvat čekáme desítky let a máme obrovskou radost, že ho nyní Ředitelství silnic a dálnic realizuje, v příštím roce bude otevřený a věříme, že uleví pardubické dopravě. Díky němu získáme výrazně vyšší přepravní kapacitu mezi oběma břehy Labe. Vážíme si toho, že jsme mohli být díky Ředitelství silnic a dálnic účastníky jednoho z výsuvů nejdelšího zavěšeného mostu v České republice. Město spolupracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic na výstavbě paralelní cyklostezky, která povede na straně blíž k centru města a spojí Trnovou, Ohrazenice a Polabiny s Dubinou-Židovem. Bude měřit zhruba 4,2 kilometrů,“ řekl náměstek primátora za dopravu Jan Hrabal.

Práce postupují zatím podle plánu a je očekáváno, že severovýchodní obchvat bude dokončen v plánovaném termínu na podzim roku 2025. „Během léta při výstavbě severovýchodního obchvatu dojde k dopravním omezením hlavně v oblasti Ohrazenice a Trnové. Chtěl bych poprosit všechny řidiče o pochopení, po letních prázdninách bude zprovozněna první část severovýchodního obchvatu a situace se výrazně zlepší,“ doplnil Hrabal.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zlín: Boněcký rybník. Nová čtvrť pro kvalitní bydlení

19:27 Zlín: Boněcký rybník. Nová čtvrť pro kvalitní bydlení

Celkem 400 bytů, z toho 280 na městských pozemcích a 120 na parcelách soukromých investorů nabídne n…