Praha získá do výpůjčky historické drážní objekty. Stanou se součástí unikátní promenády

15.12.2020 10:38

Rada hl. m. Prahy schválila s platností od začátku roku 2021 smlouvu se státní organizací Správa železnic (SŽ). Díky tomu Praha dostane do dlouhodobé výpůjčky podchod, lávku, návěstidla i třeba fragmenty kolejiště ze zaniklé části benešovské železniční trati. Tyto prvky se následně stanou součástí chystané Drážní promenády.

Praha získá do výpůjčky historické drážní objekty. Stanou se součástí unikátní promenády
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pohled na Pražský hrad

„Je dlouhodobou snahou města aktivně komunikovat s jednotlivými organizacemi státu v majetkové diskuzi. Ve chvíli, kdy se stanou takto významné pozemky pro jakoukoli organizaci zbytné, cítím jako povinnost, aby se i město pokusilo uplatnit svůj vliv na takovém území. Možnost získání či užívání takovýchto druhů pozemků je naprosto nezbytná pro zajištění funkce města v oblasti veřejného prostoru a jeho rozvoje, a to se netýká pouze této lokality. Což si myslím, že je veliký rozdíl oproti minulosti, kdy město na možnost získávání klíčových pozemků od státu v některých lokalitách částečně rezignovalo a docházelo tak mnohdy k necitlivému rozvoji lokality bez ohledu právě na veřejnou funkci a prostor,“ říká Jan Chabr, radní hl. m. Prahy pro oblast správy majetku.

Drážní promenáda s liniovým parkem se má v příštích letech stát zelenou páteří Vršovic a Strašnic v trase zrušené části železničního koridoru benešovské trati a sloužit obyvatelům a návštěvníkům města k odpočinku, sportu i k dopravě. Umožní zde jízdu na kole a bruslích, běh i bezpečnou chůzi v odděleném koridoru. Promenáda zároveň propojí a zpřístupní navazující parky, sportoviště i zastávky vlaků i MHD.

Celý projekt bude unikátní především v tom, že současně zachová i paměť místa pro další generace. V trase například zůstane historický kamenný podchod, severní část mostu v Edenu, lávka u zrušené zastávky ve Strašnicích a dále se součástí nové promenády stane i bývalé osvětlovací věže nebo dokonce fragmenty kolejiště, pražců a návěstidel.

Původní drážní objekty i související části pozemků jsou však v majetku státní organizace Správa železnic (SŽ). Rada hl. m. Prahy proto nyní schválila smlouvu o jejich nájmu a výpůjčce. Roční výše nájmu byla stanovena na 255 708 Kč bez DPH. Obě strany by měly v příštích dnech smlouvu uzavřít na dobu neurčitou s účinností od 1. ledna 2021.

„Správa železnic vyjde Praze vstříc, a tím nám umožní zanechat Vršovické drážní promenádě její železniční genius loci pro další generace. Z každého období železniční historie bude něco k vidění. Po cestě narazíme na původní části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Podél promenády zůstane historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918 nebo lávka nadchodu u zastávky Praha - Strašnice z třicátých let 20. století i část nástupiště z druhé poloviny 20. století. Propojili jsme různé inspirace z newyorské High Line, pařížské Promenade plantée s nizozemskými cyklistickými dálnicemi a německými městskými parky z železničních brownfieldů v jednom. Praha bude mít zase o jeden světový unikát navíc,“ doplňuje náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Aš: V cykloparku byl dokončen už čtvrtý singletrail, dlouhý skoro sedm kilometrů

19:06 Aš: V cykloparku byl dokončen už čtvrtý singletrail, dlouhý skoro sedm kilometrů

V lesním terénu vrchu Háj byla nedávno dokončena stavba sedm kilometrů dlouhé přírodní trasy pro vyz…