Název by byl odkazem do historie, konkrétně do druhé poloviny 19. století, kdy na parcele kousek od vlakového nádraží vyrostla provazárna a přádelna konopí, která později dostala jméno Juta. Před dvaceti lety šla výroba této továrny do útlumu, dnes už z zní zbyly jen nevyužité staré budovy a zaplevelené pozemky. Nechat je napospas osudu je ale podle radních škoda – mimo jiné i proto, že jde o kus významné přerovské historie, která by neměla upadnout do zapomnění.
Podle zástupců města dostane nový park šanci jen za předpokladu, že se podaří dohodnout se zástupci Juty, následně dané místo zaevidovat do databáze brownfieldů CzechInvest a získat finanční podporu státu. „Předpokládáme, že v průběhu září až listopadu letošního roku bude vyhlášena výzva do programu, který podporuje revitalizaci takovýchto opuštěných míst. Chceme být připraveni, a proto jsme úředníky pověřili jednáním – pokud se vše podaří a peníze na úpravu získáme, vyroste tu zajímavý park,“ říká přerovský primátor Petr Měřínský.
Objekty, patřící Jutě, by byly z dotačních peněz vykoupeny a zbourány, jiné ponechány k budoucím záměrům. Demolice by měla podle posledních propočtů přijít na 12 milionů, výstavba parku pak na 8 milionů. Celý záměr revitalizace – i s výkupem pozemků - je odhadován na 70 milionů korun.
Je správné, že Facebook smazal stránku poslance Lubomíra Volného?Anketa
„Stavbou nové silnice dojde k výrazné proměně místa, otevřeny budou možnosti revitalizace celého území, to vše na ploše 24 tisíc metrů čtverečních. Místo by mělo projít proměnou v intencích vítězného návrhu urbanistické soutěže z roku 2017, která vymezila novou parcelaci území, definovala veřejné prostranství a oblast pro novou bytovou zástavbu,“ doplnil šéf odboru rozvoje Pavel Gala.
Na straně směrem k pivovaru se počítá s odstraněním dílčích průmyslových objektů, oblast by se vyčistila, na parcelách by zakořenily stromy, tvořící alej. Z druhé strany by – pro příští možné využití – byl zachován hlavní objekt přádelny s přístavbou mykárny a vochlovny. To vše by navazovalo na trasu nové dopravní tepny, která se tu staví.
Alej v parku ovšem nemá být pouhým stromovím lemovaným lavičkami. Má nabízet procházkovou zábavně naučnou stezku, díky níž by se do parku mohly dostat příběhy a aktivity, které připomínají významnou historii továrny, která v prvopočátcích dodávala na trh příze, tkaniny, vázací motouzy a lana – později například netkané textilie či obalové sítě.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV