Nemůžete najít místo k parkování? Máte to daleko na zastávku? Vaše děti raději vozíte do školy autem, protože pěšky je to nebezpečné? Jeli byste na kole do práce, ale není kudy?
Podobné problémy zažívá řada obyvatel i návštěvníků Jihlavy a město se pouští do projektu, který si dává za cíl tato slabá místa řešit. Pod názvem Jihlava [ne]jede vzniká Plán udržitelné městské mobility Jihlavy, jinými slovy dopravní plán, který by měl cestování po městě rozvíjet v souvislostech a řešit bolavá místa všech druhů dopravy najednou.
Jihlava se připojuje k moderním trendům dopravního plánování v Evropě, podobné plány vznikají ve všech větších městech. Tyto dokumenty jsou vyžadovány jako nutná součást žádostí o podporu z evropských fondů, Jihlava však má vyšší ambice, jak říká náměstkyně primátora odpovědná za tento projekt, Jana Mayerová: „Řadu věcí nelze řešit odděleně, bez souvislostí. Například při zavedení placeného parkování na ulicích musíme přemýšlet, kde jinde by se dalo zaparkovat, jestli se lidé dostanou do svého cíle komfortně a jak přitom podpořit i jiný způsob cestování, třeba veřejnou dopravu. Nechceme tedy jedním zlepšením vyvolat dva další problémy. Proto o koncepci dopravy povedeme širokou diskuzi, zapojíme názory odborníků i uživatelů a návrhy opravdu promyslíme ze všech stran“.
Dopravní plán vzniká přímo v Jihlavě, do projektového týmu jsou zapojeni pracovníci magistrátu - odboru dopravy, odboru rozvoje města, úřadu územního plánování a kanceláře primátora. Projektový manažer Daniel Šesták, jediný externista v týmu ze společnosti Mott MacDonald, k tomu dodává: „Zapojení místních odborníků do projektového týmu se nám velmi osvědčilo již v Plzni a Praze, kde na plánu mobility rovněž pracujeme. Kolegové vnímají mnohem lépe místní problémy, znají i dřívější neúspěšné pokusy o jejich řešení, dokáží snadněji najít partnery, se kterými je třeba vést diskuzi. Proto velmi oceňuji, že se také Jihlava rozhodla jít sice náročnější, ale mnohem účinnější cestou za svým dopravním plánem“.
Připomínky napište do názorové mapy
Podstatnou částí práce na plánu mobility je diskuse. Už od začátku září dostanou slovo Jihlavané i odborníci zabývající se dopravou ve městě, aby k současné situaci řekli svůj názor.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV