Šumperk: Ve městě se otevírá nejmodernější autobusové nádraží v ČR

15.01.2021 21:21

V pondělí 18. ledna 2021 bude zahájen provoz zrekonstruovaného autobusového nádraží v Šumperku. Cestujícím budou sloužit nejmodernější technologie, tvůrci projektu zároveň dbali na to, aby lidé na svůj spoj čekali v pohodlí. K tomu přispěje vzrostlá zeleň, zelené střechy, možnost ochlazování a rosení nástupišť v horkých dnech i nová klimatizovaná výpravní budova.

Šumperk: Ve městě se otevírá nejmodernější autobusové nádraží v ČR
Foto: sumperk.cz
Popisek: Náměstí v Šumperku

Celý projekt rekonstrukce si vyžádal několik let příprav, projektové práce byly zahájeny již v roce 2014.  Samotná stavba byla zahájena v květnu 2019 za omezeného provozu nádraží. Hlavní část stavebních prací odstartovala v lednu loňského roku. Po dobu rekonstrukce byly zastávky autobusových linek přesunuty do Jeremenkovy a Fialovy ulice.

„Od pondělí 18. ledna se provoz autobusového nádraží vrací na původní místo. Chtěl bych všem poděkovat za trpělivost i za kroky navíc k náhradním nástupištím při přestupech z vlaku na autobus.

Vše zvládli na jedničku nejen cestující, ale i řidiči autobusů a organizační pracovníci ČSAD Ostrava,“ uvedl starosta města Šumperk Tomáš Spurný.

Cestující budou mít k dispozici čtyři nástupiště s 12 zastávkami pro příměstské autobusové linky, jedna zastávka je určena pro linky MHD a tři stání pro výstup. Nástupiště jsou kryta střechami se zeleným porostem. Různé druhy travin a sukulentů pozitivně ovlivní kvalitu vzduchu v prostoru nádraží. Zejména zachytí část škodlivých imisí, zvýší vlhkost a sníží hlučnost.

„Mobiliář doplnily chytré lavičky, cestující mají k dispozici bezdrátové nabíječky i klasické a USB zásuvky na dobíjení mobilních telefonů a dalších zařízení. Nástupiště osvětlují chytré lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení. Samozřejmostí je možnost wi-fi připojení,“ vyjmenoval šumperský místostarosta Jakub Jirgl.

Na koncích nástupišť byly vysazeny vzrostlé stromy, zelení byly osázeny i další místa v areálu nádraží i přednádraží. Součástí projektu je retenční nádrž na dešťovou vodu. Ta bude využívána na rosení nástupišť v horkých dnech a zálivku zelených střech a zeleně. Celý systém je soběstačný a nepotřebuje vodu z vodovodní sítě.

Zelenou střechu má také nová výpravní budova s čekárnou pro cestující. Budova je klimatizována, plně bezbariérová a cestujícím nabízí sociální zázemí, wifi připojení a služby informační kanceláře.  Budova byla vystavěna z modulárního systému CUBESPACE, díky kterému lze stavět podobné stavby nezávisle na počasí a v poměrně krátkém čase. V budově je také zázemí pro řidiče dopravce. Čekárna a informační kancelář bude mít otevřeno v pracovní dny, čekárna od 5:00 -16:00 a informační kancelář od 7:00-16:00 hodin.

Před výpravní budovou je umístěna věž s velkými hodinami a informačním panelem pro cestující. „Navigaci a informování cestujících byla věnovaná velká pozornost. Snadná orientace a dostatek informací jsou pro pohodlí cestujících důležité. V prvních dnech provozu navíc posílíme systém o terénní informátory pro případné dotazy cestujících,“ uvedl Petr Nemrava ze společnosti ČSAD Ostrava, která je provozovatelem autobusového nádraží.

V blízkosti nové výpravní budovy byla umístěna restaurovaná socha boha Merkura, ochránce cestujících. Skulptura byla původně součástí kamenné kašny na náměstí u radnice. Kašnu za osmnáct set zlatých dokončil v roce 1793 Mathias Hans Fischer, kamenický mistr z Boskovic. Před umístěním na Jesenickou ulici prošla socha kompletním restaurováním. Restaurátoři opravili poškozené části, chybějící paži, doplnili části soklu a vyrobili kopii zlaté hole.

„Autobusová nádraží u nás mnohdy nejsou přívětivá místa. To jsem chtěl změnit, aby se tam cestující cítili dobře. Díky zeleni na střechách bude na nádraží příjemné klima i v letních měsících,“ sdělil architekt Miloslav Tempír, který se na úpravách nádraží podílel.

Rozsáhlou rekonstrukcí prošlo také přednádraží na druhé straně Jesenické ulice, která lokalitu protíná. Vzniklo zde parkoviště pro 130 automobilů a devět stání pro autobusy, řidiči mají díky smart systému přehled o tom, kolik je volných parkovacích míst. Vyrostla zde i cyklověž pro uložení 118 jízdních kol. Celý areál hlídá kamerový systém.

Náklady na realizaci autobusového nádraží a okolí dosáhly částky 169 milionů korun. Investorem stavby je město Šumperk ve spolupráci se společností ČSAD Ostrava, která financovala výstavbu výpravní budovy.

Informaci o autobusovém nádraží odvysílala Česká televize ve čtvrtek 14. ledna, reportáž přímo z místa začíná v čase 15.50. K vidění ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Místní diskutovali o podobě páteřní ulice v Droždíně

20:27 Olomouc: Místní diskutovali o podobě páteřní ulice v Droždíně

Zpomalení dopravy a větší bezpečnost. To jsou v kostce hlavní záměry přestavby páteřní ulice v Drožd…