Uherské Hradiště: V centru města na kole

07.05.2015 7:30 | Zprávy

Zelená pro cyklisty v místech, kdy dříve museli z kola dolů. Uherské Hradiště řeší pohyb cyklistů v pěších zónách.

Uherské Hradiště: V centru města na kole
Foto: Uherské Hradiště
Popisek: Uherské Hradiště

Tak jsem projel a policisty jsem naštěstí nepotkal, mohl si doposud při troše štěstí říci cyklista projíždějící centrální částí města Uherského Hradiště. A že jich tam jezdí! Jízdní kolo je v srdci Slovácka zcela běžným dopravním prostředkem. Na kole zde nejezdí pouze turisté obdivující památky, kulturu, dobré víno a srdečnost místních lidí, ale každý den zde šlapou do pedálů žáci a studenti, dělníci, učitelky, úředníci, prodavačky, lékaři, manažeři, důchodci a spousta dalších občanů nejen z Uherského Hradiště, ale i z okolních měst a obcí.

Přestože v uplynulých letech město pro cyklisty udělalo kus dobré práce, v centru města každý cyklista narazil na pěší zónu a řešil dilema, zda skutečně sesednout a jít kus pěšky, nebo trasu projet. Ano, někteří cyklisté jsou ukáznění a respektují povinnost sesednout z kola v pěší zóně. Jiní se rozhlédnou, zda v blízkosti není někdo v uniformě a pokračují v jízdě dál. Někdo to neřeší vůbec, nechápe, proč by měl najednou slézt z kola, když potřebuje projet centrem města.

Cyklisté dostali zelenou, i když ne všude

Uherskohradišťská radnice tedy stála před rozhodnutím, zda v rámci podpory cyklistické dopravy umožnit i legální průjezd cyklistů pěší zónou. Může se zdát, že rozhodování nebylo složité, protože jízda na kole je v Uherském Hradišti samozřejmostí. V praxi však bylo nutné dát na misky vah nejen podporu cyklodopravy ve městě, ale také bezpečnost těch, pro které je pěší zóna prioritně určena, tedy chodců.

Nakonec cyklisté dostali zelenou, i když ne všude. Ulice Havlíčkova a Prostřední s nejvyšší intenzitou pěší dopravy v relativně úzkém prostoru, zůstanou zatím pro průjezd cyklistů uzavřeny. Čas ukáže, zda se otevření pěší zóny pro cyklisty v ul. J. Stancla, J. Průchy, na Masarykově a Mariánském náměstí osvědčí.

Bude-li fungovat vzájemná ohleduplnost mezi cyklisty a chodci, není vyloučeno, že město zprůjezdní pro cyklisty celou pěší zónu v centrální části.

"Problematikou zpřístupnění pěší zóny v centru města pro cyklisty se zabývám již delší dobu. Zásadním problémem byla bezpečnost. Velmi dlouho jsme proto zvažovali argumenty pro a proti. Nakonec jsem prosadil alespoň částečné zpřístupnění. Pokud bude vzájemná ohleduplnost mezi cyklisty a chodci, a zejména cyklisté budou respektovat skutečnost, že v pěší zóně je přednost chodců, jsem připraven prosadit plné zpřístupnění centra města cyklistům," řekl místostarosta města Uherské Hradiště Zdeněk Procházka.

Dopravu je nutné vnímat jako celek

Bezpečnější společný pohyb chodců a cyklistů v pěší zóně je podpořen i regulací zásobování provozoven v centrální části. Průjezd vozidel zásobování zůstane v pěší zóně zachován v době od 17:00 do 10:00 hod. Dále však bude usměrněn tak, aby vozidla zásobování projížděla ve vymezenou dobu v pěší zóně pouze jednosměrně.

"Uherské Hradiště právem patří mezi vyspělá cyklistická města, ale zároveň se chlubí svou Městskou památkovou zónou. A zde se pěšky pohybují turisté i občané města - my chceme, aby se v žádném případě necítili ohrožováni. Proto se mezi pohybem chodců a cyklistů snažíme o nalezení kompromisu. Najít rovnováhu ale není jednoduché, hodně záleží na lidech samotných. Věc bereme jako součást vývoje, neboť dopravu je nutné vnímat jako celek," přál si starosta města Stanislav Blaha.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Co je podle vás příčinou vašeho neúspěchu?

Podle mě to souvisí i s tím, že se jste chytli papalášské manýry. Už jsem to třeba psala panu Fialovi, když tvrdil, jak je neetické někomu odebrat náhrady, když nepracuje a co myslíte, odpověděl mi alespoň? Ne. Vám už také většina z nás nestojí ani za odpověď. Dřív jste byli mnohem otevřenější. Naví...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká Lípa: Město má vlastní technické služby

11:33 Česká Lípa: Město má vlastní technické služby

Českolipští zastupitelé schválili na svém červnovém jednání založení společnosti Technické služby mě…