Varnsdorf koupí od Správy železnic budovu „starého“ nádraží, zaplatí za ni 3 miliony korun

28.04.2022 6:32 | Tisková zpráva

Správa železnic, co by vlastník budovy „starého“ nádraží v ulici Boženy Němcové, nabídla městu odkup jak budovy, tak okolních pozemků.

Varnsdorf koupí od Správy železnic budovu „starého“ nádraží, zaplatí za ni 3 miliony korun
Foto: varnsdorf.cz
Popisek: Varnsdorf

V současné době je objekt veden jako bytový dům, ve kterém doposud bydleli nájemníci. Budova má také pár let novou střechu, ovšem současný technický stav není ideální. Pro budoucí užívání je tak nutná nákladná rekonstrukce. 

Anketa

Podporujete vládní výzvu k udávání tzv. dezinformací?

1%
97%
hlasovalo: 47595 lidí

„Správa železnic nám budovu včetně pozemků nabízí za částku 3 miliony korun. Komise správy majetku a výstavby a rada města nabídku zvažovali, nakonec zvítězil názor, že je pro město lepší tento objekt vlastnit s tím, že osud budovy bude v rukou města. Město ho může zrekonstruovat a nabídnout další byty k pronájmu. Zároveň koupí chceme zabránit např. obchodu s chudobou,“ okomentovala situaci místostarostka města Ladislava Křížová.

O koupi nakonec rozhodovalo městské zastupitelstvo na svém březnovém zasedání. To se jednohlasně shodlo, že budovu Varnsdorf koupí.

Budova má pro město také historickou hodnotu

V roce 1873 dobudovala a otevřela společnost Jiholužické dráhy železniční spojení z již existující trati v Žitavě do Seifhennersdorfu vedoucí přes Varnsdorf. Protože starší hlavní stanice s názvem Warnsdorf Nordbahn patřila České severní dráze, postavila si Jiholužická dráha zhruba dva kilometry od hlavní stanice svoji vlastní budovu nádraží s názvem Warnsdorf Lausitzer Bahnhof, později Altwarnsdorfer Bahnhof.

Nádraží bylo otevřeno v září roku 1876, kdy do Warnsdorfu přijel saský osobní vlak s hosty. Na základě smlouvy zde jezdily saské vlaky bez celních formalit s tím, že se na nádraží nesmělo nastupovat nebo vystupovat. Na trať byly vypravovány převážně nákladní vlaky s uhlím, případně vlaky smíšené.

Po roce 1918 přebraly správu místních tratí Československé státní dráhy. Úseky k německým hranicím přešly pod správu ČSD až po druhé světové válce.

Pravděpodobně díky špatnému překladu došlo po druhé světové válce ke zkomolení prvorepublikového názvu Nádraží Starý Varnsdorf, a došlo k zažití nového pomístnímu názvu – Varnsdorf Staré nádraží neboli „Starák“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

20:27 Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

Autobusové spojení mezi Aší a německým Selbem začne fungovat od pondělí 13. května 2024.