Velké Meziříčí: Město vykázalo kamiony zpět na dálnici

24.08.2015 8:27 | Zprávy

Ttranzitranzitní nákladní doprava, tedy zejména kamiony, které objíždí mýtné brány na dálnici, budou mít od prvního září v našem městě utrum. Po letech snažení a intenzivního vyjednávání se radnici podařilo vjezd tranzitní dopravy do Velkého Meziříčí zakázat.

Velké Meziříčí: Město vykázalo kamiony zpět na dálnici
Foto: Velké Meziříčí
Popisek: Velké Meziříčí

"Jde o vydání zákazu vjezdu tranzitní dopravy na území města. Jednoduše řečeno, na příjezdových silnicích do města bude zákazové dopravní značení pro nákladní auta s dodatkovou tabulkou výjimky pro místní dopravu a dopravu s cílem v našem městě," vysvětlil starosta Radovan Necid.

Ten se přitom o toto jednoduché a účinné řešení snaží už od roku 2010. "Když jsem se v roce 2010 stal starostou, jako jeden z hlavních cílů jsem si vytýčil omezení počtu kamionů, které přes Velké Meziříčí objíždí mýtné brány. Začal jsem hledat způsob, jakým to udělat," popisuje začátky celého příběhu Necid.

Proto se nejprve seznámil s několika možnými variantami. Jako asi nejhorší vyhodnotil rozšíření dálničního mýta na silnice nižších tříd. "Mýto buď omezí počet kamionů a pak se ale nevybírá, anebo generuje peníze, ale pak neomezuje počet kamionů. Navíc dramaticky zdražuje místní dopravu, a proto mi myšlenka zavedení mýta na silnicích nižší třídy přijde doslova zcestná," říká Radovan Necid.

V roce 2011 se seznámil s případem, kdy město Žebrák, které je v podobné situaci jako Velké Meziříčí, zakázalo vjezd tranzitní dopravy. Ale jen proto, že se v obci nacházel most na krajské komunikaci v havarijním stavu a státní orgány (dopravní úřad) do doby opravy mostu nekladly zákazu kamionů žádné překážky. "Sám starosta Žebráku byl ale k tomu, že by se nám mohlo podařit prosadit zákaz, i když žádnou takovou opravu nemáme, velmi skeptický. Měl totiž své zkušenosti," prohlásil Necid.

Velké Meziříčí se proto nejprve snažilo získat hodnověrné údaje. Metodikou Centra dopravního výzkumu město změřilo intenzitu nákladní dopravy. Poprvé jen ve Velkém Meziříčí a pak i ve spolupráci s obcemi a městy na trase silnice číslo 602/II od Řehořova po Říčany. Starosta také uspořádal setkání s představiteli těchto obcí, aby je nejen informoval o vývoji situace, ale předal jim i zkušenosti a návody jak ověřit intenzitu dopravy po celé trase. Tato měření prokázala, že kamiony nejenom že dálnici kvůli mýtu objíždí, ale také že intenzita nákladní dopravy ve Velkém Meziříčí prudce roste. Příčinou je mimo jiné to, že stát v posledních čtyřech letech dvakrát zdražil mýto. "Měli jsme v rukou tvrdá, nezpochybnitelná čísla, která nám umožnila další jednání s policií, krajem i státem," vysvětlil starosta Necid s tím, že o vydání zákazu vjezdu tranzitní dopravy do Velkého Meziříčí stále trpělivě vyjednával se všemi orgány státní správy.

Posledním impulsem pak prý bylo stanovisko zástupce ombudsmanky Stanislava Křečka, který loni v létě jednoznačně podpořil možnost obcí, aby ze svého území tranzitní dopravu vykázaly, a to i za stávající legislativy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Jak je to doopravdy?

Dobrý den, znám vás jako ekonomku. Teď kandidujete na kandidátce SPD. Zajímá mě tak, zda souhlasíte s tím, co SPD tvrdí o Ukrajincích, že jako Češi chudneme na tom, že poskytujeme pomoc a azyl? Nebo kde je problém, proč je naše životní úroveň podprůměrná? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zlín: Lesníci vyučovali studenty gymnázia z Lesní čtvrti

13:43 Zlín: Lesníci vyučovali studenty gymnázia z Lesní čtvrti

Studenti Gymnázia Zlín - Lesní čtvrť mají výhodu, že do lesů, které jsou ve správě společnosti Lesy …