Vsetín: Sousedíkova Slovenská strela je opět na kolejích

20.02.2021 14:56

Je to téměř dva a půl roku, co byla zahájena celková rekonstrukce unikátní Sousedíkovy rychlíkové lokomotivy Slovenská strela - jediné ze dvou vyrobených kusů, která se dochovala v kopřivnickém muzeu. Na tomto projektu se výrazně podílela i firma MEZ opravna Vsetín, s. r. o. V nejbližších dnech bude celá rekonstrukce ukončena a tento technický skvost najde své místo v nově vybudovaném objektu muzea v Kopřivnici.

Vsetín: Sousedíkova Slovenská strela je opět na kolejích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dolní náměstí ve Vsetíně

Právě pracovníci MEZ opravny Vsetín poskytli redakci Vsetínských novin informace o průběhu záchrany této technické památky, u jejíhož vzniku stál ve 30. letech 20. století „moravský Edison Josef Sousedík“. Po převozu torza Slovenské strely do ČMŽO v Přerově v říjnu 2018 se rozjela akce na výběr kooperujících firem. Vsetínská MEZ opravna byla vybrána na opravu elektromechanického pohonu, a to pro své dlouholeté zkušenosti při opravách trakčních strojů a elektrovýzbroje lokomotiv, ale i proto, že právě Vsetín byl původním místem vzniku pohonu této lokomotivy.

V listopadu 2018 oba pohony dorazily na Vsetín ve značně zdevastovaném stavu. Při demontážích bylo následně rozhodnuto nechat zrepasovat mechanický převod s volnoběžkou ve specializované firmě Machač motors v Kopřivnici. Trakční motor i generátor bylo nutno kompletně převinout. S nelehkým úkolem se popasovali pracovníci navijárny, pánové Bláha, Palubják a Smolík. „Především to bylo chybějící dokumentací a improvizací při nutnosti náhrady již neexistujících materiálů a neschopnosti i světových firem tyto komponenty vyrobit,“ uvedl Vladimír Hrbas z MEZ opravny s tím, že vše se podařilo, přičemž velký kus práce odvedla další valašská firma, Cebes Brumov. Ta vyrobila dokonalé náhrady původních komutátorů a sběrných ústrojí. Další vsetínská firma, G&EM, nahradila původní lamely elektromagnetické spojky. Demontáží a montáží obou pohonů byl pověřen zkušený pracovník opravny Martin Vlček, který se podílel i na následných montážích pohonů na podvozky lokomotivy.

Slovenská strela

„A abychom vyhověli památkářům z hlediska původního vzhledu pohonu, oslovili jsme firmu Sedlářství Češek z Ratiboře, která provedla obšití vývodních kabelů koženou ochranou,“ pokračoval Hrbas. Po zkouškách motorů a generátorů byl pohon kompletován a předán na zkušebnu k závěrečným zkouškám provedeným v lednu a únoru 2020. „Byli jsme nervózní, zda renovované motory, generátory a celý pohon dosáhnou stejných parametrů jako původní pohony z roku 1936. A dobrá věc se opravdu podařila,“ dodal Hrbas.

Oba pohony byly počátkem března 2020 odeslány do ČMŽO Přerov, kde je pracovníci MEZ opravny ve spolupráci s lidmi z Machač motors sestavili do jednoho celku. Po úspěšných zkušebních startech pak už jen čekali na dokončení vnitřního vybavení lokomotivy, zapojení všech rozvodů a pozvání na pojezdové zkoušky. Dočkali se až v prosinci 2020, tedy po 84 letech od výroby a byli přítomni prvním metrům lokomotivy na kolejích v areálu ČMŽO Přerov.

Po postupném seřizování součinnosti hnacích motorů Škoda 76 s pohony sestavenými na Vsetíně a vyladění elektrického zapojení bylo rozhodnuto o zkouškách na trati Přerov - Břeclav. A tak se v neděli 13. 12. 2020 lokomotiva rozjela směrem na Otrokovice a postupně zrychlovala až na 75 km/hod. „Přetrvávaly problémy s doladěním hnacích benzinových motorů. K přerušení zkušební jízdy došlo v Huštěnovicích, kde se zjistila závada na spojení kardanové hřídele se soukolím u jednoho podvozku. Bylo rozhodnuto zkušební jízdu ukončit a do Přerova se dostat po kolejích vlastní silou. To byla ta opravdová prověrka námi zrekonstruovaného pohonu. A ten vydržel enormní zátěž bez problémů,“ informoval dále Vladimír Hrbas.

Anketa

Pokud by vláda vyhlásila totální a úplný lockdown na 14 dní, byli byste pro?

66%
34%
hlasovalo: 23199 lidí

Přes vánoční svátky v Přerově pokračovaly úpravy a opravy a 12. 1. 2021 proběhla další zkušební jízda, kdy se lokomotiva rozjela rychlostí přes 100 km/hod. a byla ověřena činnost elektromagnetických spojek pohonů. Po zkouškách, dalších částečných úpravách zapojení a kompletní přípravě byla Slovenská strela nachystána k závěrečné zkušební jízdě. V sobotu 16. ledna 2021 pak dosáhla rychlosti 135 km/hod., tedy téměř shodné rychlostí jako v roce 1936.

V příštích týdnech bude připravena lokomotiva k přejímce Památkovým úřadem, k ověřovací kontrolní jízdě a předání do nově vybudované budovy muzea v Kopřivnici. Završí se tím jedna úspěšná etapa práce nejen MEZ opravny Vsetín, ale i dalších firem z Valašska, které se na rekonstrukci tohoto technického skvostu podílely. Pokud máte zájem dozvědět se více, videa z průběhu celé rekonstrukce najdete na serveru Youtube pod odkazy „Slovenská strela“ nebo „Pozor vlak“. Více zajímavých fotografií naleznete i ZDE.

Po přesunu Slovenské strely do kopřivnického muzea si ji budete moci prohlédnout v nové expozici, kde kromě ní budou vystaveny i původní části z vybavení interiéru lokomotivy a technické komponenty z podvozků, elektrovýzbroje motorů a Sousedíkových pohonů. Podle čerstvých informací Tomáše Sousedíka, syna vynálezce Josefa Sousedíka, se u příležitosti zpřístupnění expozice Slovenské strely uskuteční i její spanilá jízda. Termín a program této výjimečné události se však teprve dolaďují.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jihlava: Úklid města se má výrazně zlepšit

15:47 Jihlava: Úklid města se má výrazně zlepšit

Častější úklid v centru Jihlavy, dvojice nových údržbářů na drobné opravy chodníků nebo kanalizačníc…