Zelení dnes zveřejnili první ze svých volebních témat – navrhují výrazně zlevnit roční předplatní jízdenku pro všechny občany Brna, konkrétně ze stávajících 4 750 korun na 2 500 korun. Ekonomické propočty [1] i zkušenosti z Vídně, kde podobné opatření nedávno zelení prosadili, jasně dokládají, že takový krok se zaplatí prostřednictvím zvýšení počtu zákazníků dopravního podniku a vyššími příjmy z odváděných daní. Opatření však zároveň přispěje ke snížení množství aut v ulicích, řešení problému s parkováním i čistějšímu ovzduší. Zelení zároveň chtějí motivovat k tomu, aby si lidé dlouhodobě žijící v Brně přehlásili do města své trvalé bydliště.
Navržená cena 2 500 korun je stanovena tak, aby se vyplatilo pořídit si „šalinkartu“ (roční předplatní jízdenku) i těm, kteří jezdí hromadnou dopravou jen jednou týdně [2]. To je dostatečně atraktivní na to, aby si službu dopravního podniku předplatili i ti, kteří veřejnou dopravou jezdí jen příležitostně. Martin Ander, předseda klubu zastupitelů SZ k tomu říká: „Není to předvolební populismus, přicházíme s racionálním návrhem, jak účinně řešit řadu problémů, kterými Brno trpí. Ať už jde o katastrofálně znečištěné ovzduší, ulice zacpané auty nebo potíže s parkováním. Roční šalinkartou jen za dva a půl tisíce chceme motivovat více Brňanů, aby používali k cestám po městě MHD místo auta.“
Zvýhodněnou roční šalinkartu budou moci občané města Brna, tedy ti, kteří mají ve městě trvalý pobyt [3]. Opatření tak může přispět k zastavení poklesu počtu obyvatel v Brně a tím i poklesu souvisejících daňových příjmů. „Před volbami mají strany předkládat vize postavené na reálných propočtech a analýzách. Vizí zelených je atraktivní a dostupná veřejná doprava, která bude sloužit všem občanům Brna. Podle zelených přesně takovou službu by mělo moderní město s vysokou kvalitou života nabízet,“ dodává Jana Drápalová, starostka MČ Brno-Nový Lískovec, brněnská zastupitelka a kandidátka na primátorku.
Ve Vídni prosadili zelení od května 2012 snížení ceny roční předplatní jízdenky z 449 euro na symbolických 365 euro, tedy v průměru 1 euro denně. Jednorázová jízdenka přitom ve Vídni stojí 2,10 euro, od 1. července to bude dokonce 2,20. Po snížení ceny roční jízdenky se počet zákazníků vídeňského dopravního podniku s roční předplatní jízdenkou zvedl o více než 50 %.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zeleni.cz