Jednání bylo vyvrcholením první fáze mojí snahy o větší legislativní podporu recyklace při rekonstrukcích silnic.
Mým záměrem bylo diskutovat s odborníky stavebních firem kvalitativní změnu kritérií a zvýšit možnosti materiálového využití těch odpadů, které by při standardním hodnocení nevyhověly stávajícím kritériím pro využití odpadů na povrchu terénu a to při zachování stejné míry bezpečnosti pro zdraví lidí a životní prostřední. Snažili jsme se najít společnou cestu, jak předcházet odpadům a co nejvíce vracet materiál zpátky tam, kam patří, tedy na stavbu.
Ze setkání jsme si odnesli návrhy věcných řešení a příslib další spolupráce, kterou budeme i nadále rozvíjet. První výsledky však již máme. V meziresortním připomínkovém řízení je nyní návrh novely vyhlášky č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu. Problémem zde byly limitní hodnoty polutantů při ukládání odpadů na povrchu terénů podle tabulky 10.1 této vyhlášky. Nově jsou v návrhu novelizace limitní hodnoty rozvrstveny do čtyř kategorií.
Cílem zvýšení podpory recyklace při rekonstrukci silnic je především ochrana životního prostředí a zdraví lidí. Zvýšení recyklace využitelných stavebních materiálů sníží hlavně produkci odpadů a povede k výraznému omezení skládkování. Při vyšší recyklaci bude potřeba méně primárních surovin (např. kameniva, asfaltu apod.) a tím se dosáhne i snížení emisí skleníkových plynů a produkce dalšího znečištění souvisejícího s výrobou, úpravou a dopravou primárních surovin. V neposlední řadě se pak sníží náklady na silniční stavby a potenciálně se zkrátí (v závislosti od typu staveb a použitých technologií a materiálů) i doba výstavby a rekonstrukce silniční sítě.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV