Když člověk vidí v prodejně plzeňské pivo za 28 korun a pak je najednou za necelých dvacet, je to dobrý důvod k většímu nákupu. Opravdu? Vždycky, když dostáváme něco zdarma nebo se slevou, měli bychom zpozornět a zamyslet se nad důvody.
Maloobchodní řetězce vytvořily již z akcí a slev dokonalou velehru. Je to smutné, ale v této hře je pořád jen jeden vítěz – a tím je právě maloobchodní řetězec. I když je jistě drtivá většina zákazníků přesvědčena, že nákupy ve slevě jsou nákupy výhodné. Snad ten jeden jednotlivý, ale jste-li zákazníkem řetězců (nebo dokonce jednoho konkrétního) déle než rok, přes veškeré pocity prohráváte a to hned na několika frontách:
Máte-li nějakou slevovou kartu, se kterou se přihlašujete při každém nákupu u pokladny, dostáváte sice slevu na zboží, ale poskytujete obchodníkům velmi cenné informace, které mají mnohem vyšší cenu. Oni získávají přehled o vašich nákupech, o vašich preferencích, zlozvycích, slabůstkách. Upravují podle toho svůj marketing, a hlavně – informace o vás prodávají dalším zájemcům, a to hromadně a velmi draze. Do mailu dostáváte reklamní upoutávky na zboží, které rádi kupujete, dostáváte je v určitý čas a s určitým textem, který vás zaujme. Právě vás, protože majitelé dat vědí velmi mnoho o vašich zvycích, povaze, sklonech a preferencích. Vědí, jak na vás.
Nemusíte ale mít jen slevovou kartu. Některé zboží je levné i bez ní. Obchodníci uplatňují tzv. zaváděcí ceny. Naučí vás určitý produkt kupovat za nižší cenu a když si zvyknete, zboží zdraží. Pokud jste si na to zboží zvykli, koupíte i za vyšší cenu a poskytnete obchodníkům vyšší zisk.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.