Černoch (Úsvit-NK): Incident indického Boeingu 777 nad ČR očima bývalého pilota Boeingu

22.02.2017 11:18

Zpráva o odmlčení se Boeingu 777 vypadá nevinně, ale tak nevinné to být nemusí. Aby se dopravní letadlo odmlčelo není jednoduché. Proč?

Černoch (Úsvit-NK): Incident indického Boeingu 777 nad ČR očima bývalého pilota Boeingu
Foto: Marek Černoch
Popisek: Marek Černoch

Dopravní letadla mají minimálně dvě rádia (vysílačky), mají tzv. odpovídač sekundárního radaru (díky kterému jsou vidět na radaru) a další systémy, kterými jsou schopny komunikovat s řízením letového provozu nebo nebo s dispečinkem letecké společnosti. A posádky předepsané postupy, které musí dodržovat.

Komunikace pilotů s řízením začíná ještě před nástupem pasažérů a končí po zastavení letadla na stojánce cílového letiště. Piloti musí dostat - povolení k letu, povolení ke spouštění motorů, k pojíždění na vzlet, povolení ke vzletu. Pak si řízení letového provozu předává letadlo v jednotlivých letových oblastech, kterými letadlo během letu prolétává. Zjednodušeně to znamená, že když letadlo přelétá hranice z jednoho státu do druhého, „řídící“ pilotům sdělí frekvenci dalšího stanoviště, kterou piloti nastaví na rádiu a na které se neprodleně ohlásí. Piloti oznámí volací znak, výšku a letový bod, na který letadlo letí. A dané stanoviště zprávu potvrdí! Pokud se pilotům volané stanoviště neozve (může se stát, že piloti špatně rozuměli nebo stanoviště neodpovídá), piloti zavolají znovu předešlé stanoviště a požádají o potvrzení frekvence. Kdyby se jim i tak nepodařilo spojit, ohlásí,že mají problémy se spojením.

Otázka je, proč tedy piloti indického Boeingu letěli dál bez ohlášení? Proč nekontaktovali předešlé stanoviště řízení a nepožádali o potvrzení správnosti frekvence? Může se stát, že dojde k poruše rádia.. Pokud by k poruše došlo, mají piloti možnost nastavit na odpovídači sekundárního radaru číselný kód, kterým oznámí řízení letového provozu, že mají poruchu na vysílačce. Piloti pak mají postupy pro ztrátu spojení. Proč nekontaktovali „řízení“ na nouzové frekvenci? Proč tedy letěl indický Boeing 33 minut bez spojení? Spousta otázek.. Pokud mu „Praha“ sdělila novou frekvenci, piloti ji museli potvrdit a těžko mohli spát, jak spekulují některé servery. Nebo ji piloti nepotvrdili a buď usnuli nebo je důvod jiný.

Když startují stíhači a ještě letadlo eskortují, není to sranda. Mají k tomu důvod. Co bylo důvodem tohoto incidentu, bude předmětem šetření.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zdechovský (KDU-ČSL): Pardubické závodiště chce mezi evropskou dostihovou špičku

19:54 Zdechovský (KDU-ČSL): Pardubické závodiště chce mezi evropskou dostihovou špičku

Pardubické dostihové závodiště dlouhodobě usiluje o to stát se evropskou špičkou v kvalitě závodiště…