Dlabajová (ANO): Německo omezuje tranzit zemí formou minimální mzdy

23.01.2015 20:30

Nová výše minimální mzdy v Německu, která ohrožuje od nového roku nejen české dopravce, se dostává do popředí zájmu odborné veřejnosti. Téma se prolíná mou prací hned ve dvou parlamentních výborech – pro zaměstnanost a sociální věci a pro dopravu.

Dlabajová (ANO): Německo omezuje tranzit zemí formou minimální mzdy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Martina Dlabajová, europoslankyně za hnutí ANO

Problematikou se zabývá intenzivně stálé zastoupení ČR v Bruselu, Evropská komise a další instituce i vlády jiných středoevropských zemí. Co je předmětem rozhořčené kritiky dopravních firem a horečnatého vyjednávání mezi politiky? Německo od ledna stanovilo minimální mzdu ve výši 8,50 euro (240 korun) za hodinu, kterou mají na německém území vyplácet všichni, tedy i zahraniční zaměstnavatelé. Dotýká se zejména malých a středních firem a zejména dopravců, pro které je Německo cílovou nebo tranzitní zemí.

Dané opatření je už z principu možné hodnotit jako neobvyklé, nestandardní a snad i diskriminační. Je zřejmé, že díky své poloze a velikosti je Německo tranzitní zemí s bezkonkurenčně nejintenzivnější dopravou v EU. A z této významné mezinárodní dopravní intenzity vyplývají pro Německo samé náklady, na kterých se přímo dopravci nepodílejí a hradí je stát. Na druhou stranu má Německo také nejlepší a nejhustší síť služeb zejména pro nákladní automobily, tzv. Autohofy, které jsou naopak velmi ziskové. Řešení zvané internalizace externalit, tedy přenesení externích nákladů zpět na jejich původce, by však mělo spočívat v zavedení jiných (i v Německu již připravovaných) opatření typu mýtné poplatky, poplatky za použití komunikace apod.

Je třeba zdůraznit, že během tranzitu nedochází k tvorbě přidané hodnoty pro žádný německý podnikatelský subjekt, nýbrž výhradně pro subjekt z jiného členského státu, který optimalizuje svou cestu do místa dodání. Jiným případem by byla tzv. kabotáž, tedy situace, kdy by například český přepravce byl najat německým podnikatelským subjektem k přepravě zboží. Nicméně pouhý tranzit je zcela jiným případem a dotýká se navíc mnoha tisíců firem a vozidel. Z tohoto pohledu může být nové opatření hodnoceno též jako porušení principu volného pohybu služeb na jednotném vnitřním trhu. Navíc opatření se v praxi může reálně dotýkat pouze fyzicky hmatatelné přepravy nákladu; existuje pak zjevně nespravedlivá možnost arbitráže v případě služeb. Jen si představte situaci, že mezinárodní konzultant pojede přes Německo do Belgie. Jede tam se stejným podnikatelským záměrem, jako dopravce nákladu, ovšem s tím podstatným rozdílem, že jeho náklad je "neviditelný" a svoji cestu může zdůvodnit třeba turistickými účely.

Lze pochopit motiv Německa zavést jisté omezení v nekontrolované expanzi dopravního tranzitu napříč jeho územím. Ovšem pro tento účel je v Evropě obvykle využívána sada nástrojů spojených se zpoplatněním tranzitu. Zavedení mzdového opatření se však tomuto rejstříku naprosto vymyká a lze jej hodnotit jako nestandardní a ochranářské. Zajímavé by bylo zavedení obdobného opatření pro Německo na našem území. Bylo by jistě velmi zajímavé, kdyby němečtí řidiči, kteří projíždějí Českou republikou, mohli být v průběhu tranzitu na českém území odměňováni pouze mzdou v dané profesi, případně v daném regionu obvyklou. Obávám se, že v tomto případě by v Rozvadově němečtí řidiči opouštěli kamiony se slovy, aby to za tyto peníze dělal někdo jiný. Taková reciprocita by byla patrně účinná, ale v současné situaci potřebujeme něco jiného: vstřícnost na německé straně problém řešit a hlavně vyřešit.

Závěrem se musím pozastavit i nad formálními problémy, spojenými s implementací nařízení do běžného života. Je dost těžké si představit, že na začátku 21. století je požadována evidence o uskutečněném tranzitu prostřednictvím faxového přístroje! Kdybych měla k dispozici technické vybavení z minulého století, patrně bych teď na všechny strany rozesílala telegram s krátkým vzkazem: Hilfe!

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ANO

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kalousek (TOP 09): Pekarová Adamová obětovala vliv ve vládě za reprezentativní funkci

13:09 Kalousek (TOP 09): Pekarová Adamová obětovala vliv ve vládě za reprezentativní funkci

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demisi Heleny Langšádlové, ministryně pro vědu, výz…