Dryml: Uzavírá se určitým způsobem státní správa

01.10.2014 10:00

Projev na 25. schůzi Senátu dne 1. 10. 2014

Dryml: Uzavírá se určitým způsobem státní správa
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Vladimír dryml

Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, slovutný Senáte. Máme tady před sebou zákon, který byl vykšeftován v Poslanecké sněmovně. Není to žádný příkaz Evropské unie. Tady jsme to slyšeli. EU chce pouze některé základní kameny, aby zůstaly zachovány v tomto zákoně. Jinak je to v kompetenci každého státu EU! Někde to je horší, někde je to lepší. Někteří z vás si jistě pamatují, někteří by se měli podívat na jistý seriál Velké Británie – Ano, pane ministře a Ano, pane premiére. Tam je názorně ukázáno, jak funguje státní správa ve Velké Británii!

Schválili tento zákon – a my jsme tady slyšeli, jaké jsou výhrady a je mi velmi líto, že "legislativní výbor" Senátu nepřijal tvrdší a rozhodné stanovisko k tomuto nepovedenému zákonu, který byl přijal 127 poslanci. Zákon je to chybný! A "veřejný" slib – nevím, na jaké veřejnosti byl učiněn, jestli to bylo ve výboru nebo jestli to bylo skutečně na veřejnosti, v médiích - že ministerstvo vnitra možná někdy něco napraví, mě vůbec neuspokojuje!

Jde o to, že to je zákon, který se týká více než 70 tisíc úředníků, vážení! A v některých případech se dostává i do rozporu, nebo neplatí, pokud bude zákon přijat, neplatí zákoník práce!

Cílem tohoto zákona by měla být lepší služba pro občana a lepší práce úředníka. To by měl být hlavní cíl tohoto zákona. Místo toho se tady dozvídáme jiné věci. Uzavírá se určitým způsobem státní správa. Zvyšují se tarify, snižují se odměny. Jsou tady i další problémy!

Abyste si nemysleli, vážení, že to je názor senátora Vladimíra Drymla, který je znám u jisté části veřejnosti jako rebelující senátor, tak bych vám přečetl stanovisko k novele služebního zákona od Rekonstrukce státu:

Celá řada oblastí je normou řešena nedostatečně, špatně nebo jejich řešení zůstává zcela opomíjeno. To jsou připomínky od Rekonstrukce státu.

Zákon neposiluje dostatečně stabilitu ve státní správě, ani k ní nevytváří vhodné podmínky. Problém je nízký počet negativního hodnocení úředníků jako důvod pro odvolání a možnost svévolné změny systematizace. U představených je důvodem pro odvolání dokonce, vážení, již jedno negativní hodnocení. Je to zcela v rozporu s tím, co po nás chce EU, která po nás chce posílit stabilitu, je to jeden z hlavních požadavků EK.

Jsme svědky i velmi podivných výběrových možností - velmi podivných výběrových řízení - které přinášejí možnost to výběrové řízení zrušit kdykoli, když se představenému vítězní uchazeči nebudou zdát vhodní. Jsou tam i další problémy.

Jedním z cílů mělo být odpolitizování. Tady se jako velmi rizikové jeví – možnost politiků aktivně ovlivňovat chod celého státního aparátu, nikoli nutnou volbou agendy, ale konkrétními zásahy do autonomního fungování byrokracie. Služební předpisy budou, vážení, realizovány nařízením vlády, tedy politicky. Členové výběrových komisí jsou ve velké míře nominováni také politicky. Vytvoření tak zvaných náměstků pro státní službu na ministerstvu vnitra je určitý nedůstojný zastírací manévr, kde většina opatření ve věcech služby bude realizována ministerstvem vnitra, tedy s podpisem ministra, politika. Tady už vidíte tři body.

Zůstávají samozřejmě političtí náměstci bez odpovídající legislativy, protože ministra si volí voliči, ten je dán na základě voleb, úředníka výběrovým řízením, ale ti náměstci budou mít značné pravomoci.

Proti předchozímu návrhu se rozmělňuje počet omezení přestupů mezi veřejným a soukromým sektorem, to byl původní paragraf 85, který ukládal zákaz podnikání vrcholovým státním zaměstnancům po odchodu z funkce. A změny organizační struktury lze provádět libovolně, nejen při změnách působnosti úřadu či výjimečných změnách podmínek, jak to bylo v § 18.

Zákon navíc umožňuje svévolné změny systematizace o třídu dolů, či dokonce o dvě třídy nahoru. To je také v rozporu se smyslem systematizace jako závazných podmínek.

To jsou připomínky skupiny rekonstrukce státu, která hodnotí předkládaný návrh jako nedostatečný. Nedostatečný pro vytvoření podmínek pro stabilní a profesionální fungování české státní správy.

A aby všem dnům nebyl konec, tak jsem si vytáhl pro vás věstník vlády pro orgány krajů, orgány obcí a veřejnou správu, kde bude postup při procesním modelování agend a tvorby standardů agend veřejné správy pro jednotný a finančně měřitelný výkon státní správy – tady se podívejte, jak budou úředníci vyplňovat barevně byrokratické předpisy, které začíná vydávat vláda a samozřejmě i ministerstvo vnitra. (Ukazuje.)

Já tento zákon zásadně nepodpořím a budu hlasovat proti. Včetně toho, že zastávám i názor nejen rekonstrukce státu, ale i názor pana prezidenta ČR.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: senat.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

21:03 Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 ke zřízení poslanecké komise k vyšetření stř…