Ferjenčík (Piráti): Tajemství Babišových koblih

19.08.2017 20:12

Opakovaně se setkávám s tvrzením, že lidi, co volí Babiše mu „skočili na koblihu“. Je to naprostý omyl, a protože už mě nebaví vyvracet to každému zvlášť, pokusím se to vysvětlit tady.

Ferjenčík (Piráti): Tajemství Babišových koblih
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředseda Pirátů Mikuláš Ferjenčík, lídr pardubického kraje

Kobliha nepůsobí tak, že by člověk dostal pamlsek za pár korun, a proto by někoho volil. Kobliha je symbol a právě ta symbolická rovina je klíčová a vysvětluje, proč tak dobře fungují.

1) Kobliha je produkt, který je spojený s Babišovým podnikáním a touto formou hnutí ANO zdůrazňuje, že Babiš podniká v oblasti, na které nejenže není nic špatného, ale dokonce je zcela zásadní - umožňuje nakrmit obyvatelstvo. Babiše tedy koblihy identifikují jako "slušného podnikatele", oproti podnikatelům, kteří dělají v IT, marketingu, staví dálnice (oblasti, přes které se historicky tuneloval stát), případně dělají něco jiného, pod čím si volič nic konkrétního nepředstaví.

2) Rozdávat jídlo symbolizuje schopnost postarat se o ostatní, a to z pozice někoho nad námi. Babiš tím sděluje, že má na to, aby se o nás staral. To je další pilíř jeho marketingu.

3) Kobliha je sladká, je to bonus, je to něco navíc. Babiš sděluje, že jako stát máme na víc, než na suchej chleba.

4) Naprosto klíčový prvek koblihové kampaně potom je, že koblihy rozdává přímo Babiš osobně. Miliardář sestoupil mezi nás prostý lid, aby nás nakrmil. Nasycení zástupů z bible asi znáte. Jinými slovy, Babiš se prezentuje jako tatíček národa (reference ke Karlovi IV. a Masarykovi) a symbolicky vyjadřuje, že nás (prosté lidi) má rád.

Každá kontaktní kampaň potřebuje něco, co se dá rozdat. Člověk, co od vás dostane dárek, je vám v něčem zavázaný, to je základní psychologický princip (my třeba rozdáváme noviny), ale ten závazek nespočívá v předmětu samotném, ale v tom, co se s předmětem spojuje (u Pirátů šíření informací). Koblihy tento požadavek naplnily dokonale.

Babiše tedy lidi nevolí kvůli koblihám, ale protože vytvořil dojem, že je "solidní podnikatel, který se o nás chce postarat, protože nás má rád." Koblihy jsou jeden z mnoha způsobů, jakým to kampaň ANO říká.

Já tomu nevěřím, ale netroufám si shazovat lidi, co ho volí slovy, že se nechali koupit za koblihu. Klíč k poražení Babiše potom nespočívá ve vysmívání se voličům, ale v tom srozumitelně přesvědčit lidi, že Babiš není slušný ani solidní podnikatel a že mu na lidech nezáleží. Ostatně jinak by řešil třeba dopady na desetitisíce majitelů e-shopů před tím, než to EET spustil. Alternativně se samozřejmě dá vymezit i tou obsahovou vizí: Nechceme stát, kde se o nás pan ředitel stará, ale stát, kde jsou si občané rovni a mají možnost se o sebe postarat sami.

Pusťte nás na ně!

Mikuláš Ferjenčík

  • Piráti
  • Právě jsem se vrátil z Parlamentu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vítová (ANS): Záměrné matení pojmů levice a pravice

4:32 Vítová (ANS): Záměrné matení pojmů levice a pravice

V současné době dochází k záměrnému matení pojmů. A aby lidé už vůbec nevěděli, jak se mají orientov…