Hejtman Novák: K vylepšení dopravní infrastruktury v Moravskoslezském kraji šlo letos půl druhé miliardy korun

12.11.2015 20:48

Rekonstruované silnice, opravené mosty, protihluková opatření, okružní křižovatka. To vše se letos podařilo vylepšit na cestách v Moravskoslezském kraji. Na opravy komunikací letos kraj obdržel 247 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), z evropských peněz se mu podařilo získat přes miliardu korun. Dalších 47 milionů plynulo z rozpočtu kraje.

Hejtman Novák: K vylepšení dopravní infrastruktury v Moravskoslezském kraji šlo letos půl druhé miliardy korun
Foto: Daniela Černá
Popisek: Moravskoslezský hejtman Miroslav Novák

Letos se podařilo do dopravní infrastruktury kraje celkem investovat přibližně 1,5 miliardy korun. Tyto peníze zajistily realizaci 95 dopravních staveb, zahrnujících rekonstrukci 25 mostů - mimo jiné Návsí, Košařiska, Krasov, dále výstavbu i opravy silnic - například Drátovenské v Bohumíně, silnice Karviná–vnější okruh nebo Mariánskohorské. Je pravda, že cestování letos bylo v našem kraji vzhledem k množství rekonstrukcí i nových silničních staveb méně komfortní, ale to jen proto, že se snažíme mít naše komunikace v co nejlepším stavu,“ říká Miroslav Novák, hejtman Moravskoslezského kraje.  Dodává, že do konce letošního roku čeká ještě slavnostní otevření Prodlouženou Bíloveckou. Nová silnice, jejíž výstavba si vyžádala 97 milionů korun z evropských peněz, odvede dopravu ze zastavěné části Ostravy-Svinova, sníží nehodovost a zároveň zrychlí průjezd oblastí.

„V dalších opravách, výstavbě a modernizaci silnic II. a III. tříd, které kraj spravuje, budeme pokračovat i v příštím programovacím období. V současné době připravujeme projekty za zhruba 1, 6 miliardy korun. Přestavby by se tak měla dočkat například estakáda Bazaly v Ostravě, průtah Horní Suché nebo silnice Frýdek-Místek – Lískovec,“ doplňuje hejtman Miroslav Novák.

Moravskoslezský kraj vlastní síť silnic II. a III. třídy o délce 2736 km (840 kilometrů silnic II. třídy, 1896 kilometrů silnic III. třídy) s 1119 mosty, které spravuje Správa silnic Moravskoslezského kraje. Ta má 551 zaměstnanců v šesti provozních střediscích, dislokovaných na celém území kraje.

„Silniční síť v kraji máme dokonale zmapovanou a k její modernizaci přistupujeme systematicky. V údržbě spravovaných silnic jsme na špičce všech krajů v republice. Doprava je klíčová oblast, která přímo ovlivňuje prosperitu regionu, a kvalitní dopravní spojení je nezbytné nejen pro rozvoj průmyslu a služeb, ale i pro občany,“ doplňuje Daniel Havlík, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro oblast dopravy.

„Stavební sezóna 2014/2015 je mimořádná. Musíme neustále vyvíjet zvýšený tlak na zhotovitele staveb, na dodržování smluvních podmínek, termínů a kvality prací. Modernizace našich silnic si vyžádala i mimořádná dopravní opatření a koordinaci jednotlivých staveb. Z iniciativy Moravskoslezského kraje proto vznikla monitorovací skupina, která sleduje významné dopravní stavby, dbá na jejich vzájemnou koordinaci a omezení dopadů do veřejného provozu na silnicích,“ uvedl náměstek hejtmana pro investice a cestovní ruch Ivan Strachoň.

Na území Moravskoslezského kraje mohou řidiči využívat poměrně hustou síť pozemních komunikací – jejich celková délka činí 3451 km. V kraji se nyní nachází 60 kilometrů dálnice D1, 40 kilometrů rychlostních silnic se špičkovým vybavením (R48 a R56) i 619 kilometrů moderních úseků silnic I. třídy.

VÍTE, ŽE …

  • … v regionu se v zimním období obvykle spotřebuje 34 000 tun ekologicky nezávadného posypu a 10 000 tun technické soli? Takové množství odpovídá tomu, co uveze více než 2 200 těžkých nákladních vozů.

  • … průměrné náklady na běžnou údržbu krajských silnic činí 274 milionů korun ročně, průměrné náklady na zimní údržbu krajských silnic činí 186 milionů korun ročně.

  • … náš kraj nám umožňuje být neustále v pohybu i díky správě a údržbě silniční sítě o délce celých 2 736 km? Celkově je to větší vzdálenost než mezi Ostravou a Madridem.

  • … počet dopravních nehod v našem kraji klesl během posledních 10 let o 50 %? Stalo se tak i díky realizaci programu BESIP, který se již 12 let zaměřuje na účastníky silničního provozu – od těch nejmenších až po zkušené řidiče.

O silnice II. a III. třídy se Moravskoslezský kraj stará od roku 2001. Do té doby byly ve správě státu. V době jejich převzetí byl tzv. vnitřní dluh u regionálních silnic odhadován na zhruba 8 miliard korun. Kraj zpočátku ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury investoval do jejich výstavby a modernizace pouhých 250 milionů korun ročně, teprve postupně byly finance na tento účel navyšovány. Prioritou kraje v návaznosti na státní investice do budování páteřních sítí bylo zajistit dopravní dostupnost odlehlejších částí území. Od roku 2005 Moravskoslezský kraj začal čerpat dotace ze dvou programů financovaných ze zdrojů EU – ze Společného regionálního operačního programu a z Regionálního operačního programu. Zároveň MSK inicioval vznik „Bílé knihy“ silničního hospodářství. Jedná se o unikátní projekt, který vedení Moravskoslezského kraje umožňuje optimalizovat investice do modernizace a výstavby silnic II. a III. třídy.

Zapojení Moravskoslezského kraje do systému dotační podpory modernizace regionální silniční sítě z prostředků Evropské unie znamenalo zásadní změnu dynamiky modernizačních prací. V roce 2006 byla poprvé překročena magická hranice jedné miliardy souhrnné roční dotace do krajských silnic. Ze strukturálních fondů EU v rámci Společného regionálního operačního programu získal Moravskoslezský kraj v letech 2005–2007 dotaci 26 milionů eur. K dotování výsledného jednatřicetiprocentního podílu spolufinancování pro čerpání z prostředků Společného regionálního operačního programu kraj poskytl finanční prostředky ve výši 345,9 milionu korun. V modernizaci silnic se tak povedlo zrekonstruovat téměř 123 kilometrů silnic a 23 mostů. Součástí modernizace byly i významné stavby regionálních silnic mimořádného dopravního významu – komunikace II/479 Českobratrská II. v Ostravě, ve své době největší krajská investice do silniční sítě v České republice, silnice II/462 obchvat Větřkovic a Jelenice a přeložka silnice II/476 v Třinci. Celková délka těchto novostaveb činí 7,42 km.

Rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. třídy pokračovaly i v plánovacím období
2007–2013 v rámci Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Do konce plánovacího období se za přispění prostředků EU uskutečnila realizace staveb v hodnotě více než 4 miliard korun. Pro plánovací období 2014–2020 se v rámci Integrovaného regionálního operačního programu očekává dotace na modernizace a rekonstrukce krajské sítě ve výši téměř 1,6 miliardy korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hašek (PRO): Věda a výzkum patří pod školství. Ukončete tu šarádu s hledáním ministra

18:14 Hašek (PRO): Věda a výzkum patří pod školství. Ukončete tu šarádu s hledáním ministra

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k hledání nového ministra pro vědu a výzkum.