Hejtman Půta: Změny cen jízdného nyní plánuje většina krajů

07.04.2021 10:57

Motivovat cestující k bezhotovostnímu placení jízdného a lépe se vyrovnat s důsledky koronavirové pandemie v podobě poklesu tržeb v hromadné dopravě – to jsou hlavní důvody změny tarifu IDOL. Tu má Liberecký kraj v plánu zavést od 1. července letošního roku.

Hejtman Půta: Změny cen jízdného nyní plánuje většina krajů
Foto: Archiv PL
Popisek: Hejtman Martin Půta

„Propad tržeb ve veřejné dopravě činil vloni zhruba 70 milionů korun a za první dva měsíce roku letošního přes 24 milionů, a to i přesto, že v letních měsících meziročně příjmy z jízdného stouply. Nechtěli jsme jít cestou plošného rušení spojů, abychom neomezovali cestující, a přitom zachovali srovnatelnou kvalitu služeb. Navrhujeme proto nyní změnu tarifu IDOL, kdy bude průměrné zvýšení ceny jízdného činit u hotovostních plateb 15 %, u plateb elektronickou peněženkou 9 % a časových kupónů 11 %,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy.

Po šesti letech se tak například zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent z 500 na 550 korun. O pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po téměř 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné cenové úrovni.

Anketa

Je Janek Ledecký dezinformátor?

32%
68%
hlasovalo: 8646 lidí

Prohloubení rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově kraj zvolil zejména proto, aby motivoval cestující k bezhotovostní platbě. „Chceme minimalizovat osobní kontakt pasažérů s řidičem, zrychlit dobu odbavení a udržet veřejnou dopravu na vysoké úrovni. Veškeré připravované změny mají za cíl zabránit úbytku cestujících. V době koronavirové pandemie byla totiž jednou z překážek obava občanů v autobusech a vlacích cestovat, i přesto, že dopravci zajistili dodržování stanovených hygienických podmínek,“ dodal Sviták.

„Jízdné ve veřejné dopravě v Libereckém kraji se dlouhodobě drželo na stejné úrovni. V současné situaci jsou změny nezbytné, jelikož dramaticky poklesly tržby a rostou náklady. Za nejdůležitější považuji, že nedochází k redukci spojů, systém zůstává zachován jako celek a ceny nepřesahují maximální výši celostátního tarifu. O podpoře regionální dopravy jednáme s Ministerstvem dopravy, jelikož celkové ztráty ve všech krajích byly jen za loňský rok zhruba 3,5 miliardy korun. Změny cen jízdného nyní plánuje většina krajů,“ dodal hejtman Martin Půta.

Příklady navrhovaného navýšení cen v kategorii jednotlivého jízdného:

jízdné

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ministr Havlíček: Modernizace D1 míří do finále, všechna omezení zmizí v říjnu

12:05 Ministr Havlíček: Modernizace D1 míří do finále, všechna omezení zmizí v říjnu

Dálnice D1 mezi Hvězdonicemi a Mirošovicemi bude nejpozději v pondělí ráno před dopravní špičkou opě…