Hubáčková (KSČM): Dětské skupiny - krok špatným směrem

26.03.2014 14:42

Řeč na 7. schůzi PS PČR dne 26. 3. 2014.

Hubáčková (KSČM): Dětské skupiny - krok špatným směrem
Foto: KSČM
Popisek: Gabriela Hubáčková
reklama

Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, zákon má zcela jistě své klady, svá pozitiva, ale myslím si, že byl vytvořen zbytečně rychle, a teď zbytečně dlouze o něm jednáme s emocemi.

Víte, mám k němu spoustu výhrad, spousta tady zazněla, spousta tady ještě nezazněla. Měli jsme zde analýzu, proč ano. Pokusím se zde udělat ještě jednou analýzu, proč ne.

§ 2, cituji: Činnost spočívající v hlídání a pravidelné péči o dítě od jednoho roku. Ani slovo o výchově.

§ 5 Odbornost, a tu považuji za velmi důležitou, kvalifikace pro děti do tří let je vhodná. Jak je definováno postavení profesní kvalifikace chůvy? Bude mít pravděpodobně jen rekvalifikační kurs? Kolik hodin?

§ 7 V jedné skupině ne více než 24 dětí. Jakého věkového rozpětí? Je rozdíl pečovat dětí, o 24 jednoletých nebo šestiletých dětí, i když přiznávám, od 7 do 24 dětí jsou to dvě pečující osoby.

Další: Poskytovatel je povinen věk a zdravotní stav dětí zohlednit. Nic neřeší, pokud nebude jasně dán nejvyšší počet nejmladších dětí v jedné skupině. Počet dětí zdravotně oslabených a také nejvyšší počet dětí v nejmladší skupině a počet osob, pečujících o dětskou skupinu.

Nevím, jak ministerstvo práce a sociálních věcí pojme tuto péči a zda se na dětské skupiny budou vztahovat standardy sociální péče, a co se týká také hygieny a prostorových podmínek a vybavení, jsou to podmínky, při kterých pochybuji, že státní úřad inspekce bude mít dostatek kompetencí k posouzení klimatu.

Další nejasný a nepříliš propracovaný paragraf, a to už tady zaznělo, je § 8, týkající se stravování. Je pěkné, že poskytovatel není povinen zajistit stravování, ale měl by zajistit, aby nedošlo k jakékoli kontaminaci při manipulaci. Mohu to tedy chápat tak, že nebudou dodržována hygienická pravidla pro školní stravování. A další, kdo bude pečovat o jídlo. Bude to učitelka? Bude to chůva, nebo to bude další pomocník? Myslím si, že to je velmi nejasné a ohrožující zdraví dětí.

§ 10 odst. 2: Povinnost zajistit a dodržovat plán výchovy a péče o dítě. Podle jakého základního dokumentu? Jen tak, jak někoho něco napadne nebo navrhne? Jak bude ošetřena logopedie? Jak bude zakomponována péče o děti s různými handicapy? Všechny moje připomínky nemají vůbec nic společného s dobrovolností nebo nedobrovolností rodičů. Netuším, proč je v tomto návrhu opomíjena výchova a vzdělávání, když má pro děti v tomto období nejvíce formující význam.

Také si myslím, jak zde již několikrát zaznělo, že mnohem efektivnější by bylo oprášit kapacitu mateřských škol a povolit možná i péči o děti mladší než tři roky.

Navrhovaný zákon je něco, co je sice nouzovým řešením pro současnost, ale obávám se, že výhledově se může stát trojským koněm. Je na místě obava ze salámové metody, jak kousek po kousku přeměnit ucelený systém vzdělávání na segmenty vhodné k privatizaci, na ryze komerční službu. Dlouhodobý vývoj v oblasti středního nebo vysokoškolského školství dává této obavě více než dostatečné opodstatnění.

Předškolní a základní vzdělávání považujeme za klíčový prvek vzdělání jednotlivce, a proto prosazujeme a budeme prosazovat, aby předškolní výchova a vzdělávání byly všeobecně dostupné a bezplatné. Navrhovaný zákon vnímám jako objektivním krokem opačným směrem. Děkuji. (Potlesk vlevo.)

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PSP ČR
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Senátor Wagenknecht: Nemůžu ani důvěřovat, že nějaká nová povinnost nebude peklo

16:57 Senátor Wagenknecht: Nemůžu ani důvěřovat, že nějaká nová povinnost nebude peklo

Projev na 6. schůzi Senátu 25. února 2021 k návrhu zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nař…