Kalousek: Každý vyplázneme 500 z vlastní kapsy a Babiš to může prodávat. Kdybychom to nedělali, Babiš neprodá nic

27.05.2015 18:52

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny dne 27. 5. 2015

Kalousek: Každý vyplázneme 500 z vlastní kapsy a Babiš to může prodávat. Kdybychom to nedělali, Babiš neprodá nic
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Miroslav Kalousek

Chtěl jsem dát přednost svým kolegům, ale když se nikdo nehlásí, tak bych rád oživil některá fakta, na která jsme možná zapomněli, a sice, že byť tento tisk č. 418 předkládá pan ministr Jurečka, tak jeho, nevím zda autorem, možná ho psali v nějakém podniku, ale v každém případě předkladatelem do vlády byl pan ministr financí, a tisk obsahuje dvě novely. Jednak novelu zákona o spotřební dani, což je mimořádně pikantní, protože jednu novelu zákona o spotřební dani jsme tady projednávali včera, třetí novela zákona o spotřební dani teď přišla do připomínkového řízení, takže to je druhá novela zákona o spotřební dani. Vláda se rozhodla novelizovat jeden zákon o spotřební dani vždycky každý měsíc novelou nějakého jiného paragrafu, ale prostě je to novela zákona o spotřební dani, a k tomu je novela zákona na ochranu ovzduší.

Novelu zákona o spotřební dani může ministr financí říkat, že zpracoval na základě úkolu, který dostal od vlády, nebo který si nechal uložit od vlády, v srpnu 2014, ale vláda mu neuložila zpracovat novelu zákona na ochranu ovzduší. Ještě jednou: V tisku 418, který teď projednáváme, je nejenom novela zákona o spotřební dani, která ministru financí kompetenčně zcela jistě patří, ale také novela zákona o ochraně ovzduší, která mu zcela jistě kompetenčně nepatří, ale bytostně se dotýká Agrofertu, a proto ji ministr financí společně s novelou zákona o spotřební dani předložil do vlády.

Říkám to proto, že my tu sice máme u stolku zpravodaje a předkladatele pana ministra Jurečku, ale je potřeba vědět, že tento tisk zpracoval... (Pan zpravodaj se dívá do levé části sálu, kde je velký hluk.) To je zajímavé, jak sociálně demokratické poslankyně dokážou křičet.

Tento tisk zpracoval, celým legislativním procesem provedl, všechny námitky, a že jich bylo jako maku, zamítl, do vlády předložil a ve vládě prosadil ministr financí.

Až potom vláda uložila panu ministru Jurečkovi, aby udělal toho pošťáka a za vládu to předložil Poslanecké sněmovně, nám. Nicméně, znovu opakuji, je doložitelné z legislativního procesu, že do připomínkového řízení předložil ministr financí, jednotlivá ministerstva připomínkovala ministru financí, do vlády předložil a prosadil ministr financí Andrej Babiš.

Pozoruhodné na tom je, že v připomínkovém řízení, kde Ministerstvo financí předložilo novelu zákona na ochranu ovzduší, myslím, že to nemá precedens, jsme zase v té situaci, že nejsme jako politici, makáme, ještě nikdy žádný ministr financí nepředložil novelu zákona na ochranu ovzduší, to až teď. Takže pozoruhodné je, že když ministr financí předložil novelu zákona na ochranu ovzduší, která je součástí tisku 418, tak novela zákona na ochranu ovzduší, byť jde proti současným trendům Evropské unie, o čemž ministr životního prostředí musel být spraven, tak ministr životního prostředí, chraň Bůh, že bych si troufl říci, že profesně selhal, ale prostě to moc nepřipomínkoval, řekl bych, že mlčel. Kdo profesně neselhal, zcela jistě, byl pan ministr Jurečka, který proti novele zákona na ochranu ovzduší vznesl velmi ostrou a relevantní připomínku, kde upozorňoval, že tento návrh jde proti trendům Evropské unie, označil tuto připomínku jako za zásadní, aby si pak uvědomil, že to zase až tak zásadní není, konec konců, proč by se snažil, když to patří ministrovi životního prostředí, označil tuto připomínku za, ne že by ji stáhl, ale přestala být pro něj zásadní a spokojil se s tím, že pan ministr financí, který v připomínkovém řízení vypořádával novelu zákona na ochranu ovzduší, řekl, že s připomínkou ministra zemědělství nesouhlasí. Tím byla cesta volná, do vlády byl materiál předložen jako bezrozporový, vláda to schválila.

Domnívám se, že pouze tři lidé v tu chvíli věděli, co opravdu schvalují, a všichni tři už byli dávno domluvení, to byli pánové Babiš, Jurečka a Brabec, aniž bych chtěl ostatním ministrům sahat do svědomí, jsem přesvědčen, že měli tolik starostí, že netušili, co schvalují. Oni totiž schválili výrazné navýšení povinného odběru biopaliv. Tady jsme zase, a zdaleka ne poprvé. Povšimněte si, prosím, jak ministr financí ve středu neváhal lhát na tiskové konferenci, že Ministerstvo financí mělo neutrální postoj k návrhu pana poslance Raise na ukončení biopaliv. My všichni z rozpočtového výboru, pan poslanec Volný, víme, že Ministerstvo financí mělo kladné stanovisko, měli jsme to písemně, i jsme to od Ministerstva financí slyšeli, nicméně člen vlády neváhá prostě lhát a říct, že písemný podklad byl jiný. Podobně je na tom pan ministr Jurečka, který nejprve dá zásadní písemnou připomínku, aby pak usoudil, že až tak zásadní není. Tak i tady si můžeme povšimnout, že u tohoto návrhu vládní představitelé často říkají veřejnosti i nám, že snižují veřejnou podporu. Kolikrát jste to od nich slyšeli? Já mockrát. My snižujeme veřejnou podporu. To není pravda, oni ji zvyšují. Zvyšují kombinací obou dvou těchto novel, novely zákona o spotřební dani a novely zákona na ochranu ovzduší. Co snižují je, že snižují finanční veřejnou podporu v případě novely zákona o spotřební dani.

Současný právní stav osvobozuje od spotřební daně biopaliva. Ten tisk, který teď projednáváme, tisk 418 uvaluje na biopaliva sice marginální, malou, ale přece jenom spotřební daň ve výši 1,80 Kč na litr. 1,80 je víc než nula, takže budeme-li se bavit pouze o spotřební dani, tak by mohla platit ta věta, že veřejná podpora se snižuje. Leč, je tam ta druhá novela, novela zákona na ochranu ovzduší, zpracovaná ministrem financí - a odpusťte, v tomto případě nikoliv ministrem financí, ale šéfem Agrofertu - která výrazným způsobem mění současný právní stav, který umožňuje kombinovat ty dvě veřejné podpory, které stále běží vedle sebe a které vláda nadále předpokládá prodlužovat. Opakuji, že řada z nás byla přesvědčena, že po roce 2015 bude jenom jedna veřejná podpora a ta bude spočívat v povinném přimíchávání. Máme dvě veřejné podpory a tisk 418 navrhuje pokračovat v obou dvou paralelních veřejných podporách. Ta jedna veřejná podpora spočívá v daňové úlevě - buď osvobození, nebo nízké spotřební dani nebo nízké spotřební dani u biopaliv. Ta druhá veřejná podpora spočívá v povinnosti přimíchávat 4,2 % biolihu do benzinu a 6 % bionafty do nafty. Leč v současné chvíli za současného právního stavu je možné kombinaci těchto dvou veřejných podpor sčítat. Jinými slovy ten distributor, který má zákonnou povinnost namíchat ta čísla do pohonných hmot a vedle toho ještě prodává tu čistou bionaftu, tak čím více prodá té čisté bionafty, tím méně ze 100 % objemu prodané čisté bionafty musí míchat. Takže v extrémním případě prodá-li hodně čisté bionafty, nemusí míchat vůbec, protože tu povinnost prodat určitý objem bionafty na podíl fosilního paliva už splnil. A nebo když ne vůbec, tak míchá třeba jenom 2 % nebo 1 % nebo míchá jenom chvíli. Protože všechno to, co prodal na té daňově zvýhodněné bionaftě, už nemusí povinně míchat.

Novela zákona ovzduší zpracovaná ministrem financí - ještě jednou bych docela rád znal ten důvod, proč se k tomu nehlásí pan ministr Brabec, ale třeba nám to pánové vysvětlí - novela zákona na ochranu ovzduší zpracovaná ministrem financí tuhle možnost 100 % si to odečíst snižuje o 70 %. Jinými slovy, vy můžete prodat čisté bionafty, kolik chcete, vy tu povinnost můžete splnit na 150 % a už vůbec podle současného právního stavu byste nemuseli míchat, ale podle novely, kterou vám teď navrhuje vláda schválit... Pánové, když tak se bavte kus vedle! A nebavte se přímo přede mnou, prosím. Nebo si to dopovídejte, já počkám. (K poslanci Sklenákovi, který hovoří s poslancem Faltýnkem u jeho lavice před řečnickým pultem.)

Takže ať prodáte té čisté bionafty, kolik chcete, že už byste vůbec míchat nemuseli, tak stejně do každého litru musíte namíchat 4,2 % toho Babišova předraženého sajrajtu (Úsměv v sále.), což dneska nemusíte. Jinými slovy, až o 70 % se teoreticky zvyšuje povinný odbyt bionafty, což sice verbálně členové vlády popírají a začali to popírat v okamžiku, kdy vznikl tenhle argumentační zápas, ale kupodivu v materiálu, který každý z vás má, si přečtete, že to nepopírají, ale že se tím chlubí.

Říkají: Ó, jak bude krásně. Ó, jak se nemocní uzdraví a ptáci začnou zpívat a růže rozkvetou, až se zvýší povinná produkce biopaliv první generace, neboť na venkově budeme mít o 14 tis. pracovních míst víc! A těch 14 tis. pracovních míst víc nám přinese tolik odvodů do sociálního a zdravotního pojištění, že se to vlastně celé vyplatí... Oni tam dokonce vypočítávají fiktivně pozitivní dopad na veřejné rozpočty. Materiál, který tady máme, předpokládá výrazné zvýšení povinného odběru řepky, zatímco nám vládní představitelé na mikrofon říkají, že veřejná podpora se snižuje. Samozřejmě efekt té zaměstnanosti je nesmysl. Když se tam nebude pěstovat řepka a bude se tam pěstovat něco jiného. I kdyby to nesmysl nebyl, jako že jsem přesvědčen, že to nesmysl je, tak co. Ta dvojitá veřejná podpora může existovat maximálně do roku 2020, tak těch 14 tis. lidí potom půjde zase na dlažbu? To nedává žádný jiný smysl, než po tu dobu, kdy to ještě je povoleno - ne nařízeno, ale povoleno, vycashovat maximum pro zisky Preolu a dalších dceřiných firem Agrofertu. To má jediný smysl. Žádný jiný tam nenajdete.

Takže to jsou dva zásadní momenty, které bychom chtěli, abychom si uvědomili. Jistě, že členové vlády budou mít nějaké relevantní argumenty. Nicméně faktem je, že do vlády předložil novelu zákona na ochranu ovzduší ministr financí. Předložil to současně s novelou zákona o spotřební dani. Poslanecké sněmovně předkládá novelu zákona o spotřební dani a novelu zákona o ochraně ovzduší pan ministr zemědělství, který nemá v kompetenci legislativu ani z jednoho ani z druhého oboru, ale na to má vláda právo. Klidně by to mohl předkládat pan ministr kultury nebo pan ministr Bělobrádek, víc lidovců už asi nemáme. Takže to skutečně může předložit kdokoliv. Nicméně je potřeba, aby si toho byla Poslanecká sněmovna vědoma.

Současně by si měla být Poslanecká sněmovna vědoma toho, že tam byla zcela zásadní a kompetentní připomínka Ministerstva zemědělství, že tento návrh jde zcela proti současným trendům Evropské unie, která si uvědomuje problematičnost biopaliv první generace a jde na ústup, zatímco návrh, který nám tady předkládá pan ministr Jurečka, to akceleruje. Dokonce tak, že by se na to mělo zaměstnat 14 tis. nových pracovních míst. Já si to nevymyslel, to je tam napsaný, prosím pěkně. To spočítala ta vláda. Ta říkala, že budeme dělat o tolik víc, že na tom zaměstnáme dalších 14 tis. pracovních míst. Každý z vás si to může přečíst.

Dál bych chtěl, aby si každý prostou úvahou uvědomil, že to skutečně zvyšuje povinný odbyt. Co se stane? Ten byznys s čistými biopalivy půjde dál. Pan ministr financí nám tady včera hrdě říkal, jak na té Mladé Boleslavi to bylo o 4 koruny levnější. (Ministr Babiš ukazuje obrázek cen benzínu.) Pan ministr financí vám tady hrdě ukazuje, jak to bude o ty 4 koruny levnější. No, aby to mohlo být o 4 koruny levnější, na to během pěti let každý občan České republiky musí přispět 500 korunami. A protože každý z nás vyplázneme 500 z vlastní kapsy, tak to může Babiš prodávat. Protože kdybychom to nedělali, tak to není levnější a Babiš neprodá nic.

To je velmi jednoduchá úvaha a já si myslím, že už jste to skoro všichni pochopili. I pan poslanec Volný, jenom to nechce přiznat.

A co se stane? Teď když na to uvalíme tu marginální daň 1,80 Kč, tak to pořád bude cenově velmi lukrativní. Nebude to o 4 koruny, bude to 2,20 a 2,20 je dost. Možná, že se to i nějakou marží dá snížit. Pořád je to v cenově atraktivní hladině, takže byznys těch, kteří na to už jezdí dneska - ČD Cargo, České dráhy, ti, které si vždycky pan ministr Babiš bere jako rukojmí, když říká, to je pro ně, to není pro mě, oni z toho mají tu výhodu, já ne. Pochopitelně. Kdyby tu výhodu neměli, tak on to neprodá. Takže zásadní výhodu má on. Takže ti, pro které to je cenově atraktivní, tak na to budou jezdit dál zhruba ve stejném objemu, takže objem čistých biopaliv, byť bude zatížen mírnou spotřební daní, se nesníží, tam Babišův byznys zůstane konstantní. Ale prudce mu vzroste na tom povinném přimíchávání, protože ještě dnes všichni ti, kteří prodali čisté biopalivo, tak o to méně museli přimíchávat. Teď jim to bude houby platné, protože podle novely zákona na ochranu ovzduší, kterou pan ministr Babiš napsal, tam stejně do každého litru 4,2 % budou muset nacpat, což je prudký nárůst povinného odbytu MEŘO, neboť jste mi odmítli v tisku 417 vůbec uvažovat o tom, že by to mělo být něco jiného než to, co technologicky je schopen vyrábět Agrofert, takže je to prudký nárůst produktu MEŘO až o 70 %.

Podle mého názoru je to organizovaný zločin v přímém přenosu a organizovaný zločin v přímém přenosu mohu navrhnout pouze zamítnout. Děkuji. (Potlesk poslanců TOP 09 a Starostové.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

22:01 Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k dalším investicím do infrastruktury pro cyklisty v…