Kettner (SPD): Neměl by rámcový vzdělávací program být udělaný tak, aby byl nezpochybnitelný?

07.05.2025 21:03 | Monitoring

Projev na 134. schůzi Poslanecké sněmovny dne 7. května 2025 k školskému zákonu

Kettner (SPD): Neměl by rámcový vzdělávací program být udělaný tak, aby byl nezpochybnitelný?
Foto: Facebook
Popisek: Zdeněk Kettner

Dobrý den, dámy a pánové. Teď oficiálně v rozpravě, udělejte si pohodlí.

Já jsem do školství vstupoval v roce 1992, v době, kdy byly ještě černé tabule, psalo se křídou a protože to bylo relativně blízko po revoluci, tak občas některý žák se spletl a místo pane učiteli mi řekl soudruhu učiteli, tak jak to měli za ta léta zažité. Takže sice na to nevypadám, ale zažil jsem opravdu, opravdu hodně. A zažil jsem tedy i dobu, kdy i to školství fungovalo takzvaně postaru. Kromě té novely se chci zamyslet vůbec nad stavem našeho školství a v rámci té novely jestli nejsou podstatně důležitější věci na práci než změny ve financování.

V dobách, kdy jsem začínal učit, tak naše školství bylo chloubou. Vždy, když byla mezinárodní srovnávání žáků v rámci přírodních věd a tak dále, naše republika, tehdejší Československo, vždy patřila ke špičkám, celosvětově ke špičkám. Jediné, s čím logicky na základě předlistopadového režimu naši žáci příliš pracovat neuměli, byla práce s daty, shánění informací, zpracovávání informací, protože bylo takové období, kdy se nad informacemi nějakým způsobem nepřemýšlelo, prostě se musely přijímat. 

Takže celkem logicky jsem očekával jako pedagog, že necháme všechno to, co je dobré, to, co funguje, a zaměříme se jen na ty části, v kterých ten náš vzdělávací systém pokulhával. Prostě ten systém doladit. A začaly přicházet různé novely, různé úpravy, různé změny, které to školství měly posouvat. Bohužel dost často ty reformy fungovaly tak, že se zboural funkční dům a začalo se stavět na zelené louce, bez nějakého konkrétního plánu, bez nějakých dlouhodobých perspektiv. A když se kouknete, jak se to školství posouvá, tak to je neustálá a sestupná křivka.

Prvním takovým velkým šokem bylo zavádění rámcových vzdělávacích programů. A od začátku bylo řečeno od těch opravdu zkušených učitelů, kantorů, kteří něco zažili, že to je cesta špatným směrem, ale nikdo je nebral v potaz. Takže se skřípěním zubů a aniž by... Jo, vlastně ano, za x měsíců práce na zavádění školních vzdělávacích programů a tak dál jsem dostal odměnu asi 500 korun, takže to se opravdu jako vyplatilo. Každopádně jsme to nějakým způsobem zpracovali.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Filip Turek byl položen dotaz

Kdo vás poškozuje?

Podle mě to ani není potřeba, jelikož vy se poškozujete svými činy a chováním sám. Nemyslíte? A to, že chcete odevzdat řidičák, není to jen předvolební gesto, které pak nenaplníte? Protože, co vám brání ho odevzdat už teď, když jste se k té rychlé jízdě, která je o papíry, vlastně už dávno přiznal?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Michálek (Piráti): Kontrolní systém na obraně je dnes nastavený úplně dysfunkčně

18:02 Michálek (Piráti): Kontrolní systém na obraně je dnes nastavený úplně dysfunkčně

Projev na 146. schůzi Poslanecké sněmovny 25. června 2025 k navyšování výdajů na obranu.