Klusová (Piráti): Moravskoslezský kraj požadavkem na bateriové vlaky nahrává skupině PPF

01.04.2023 10:01 | Tisková zpráva

V nejbližších dnech plánují České dráhy podepsat se Škodou Group ze skupiny PPF velmi problematickou smlouvu, která je dle dvou nezávislých právních posouzení v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. České dráhy chtějí napřímo bez otevřené soutěže zakoupit od této společnosti čtyři bateriové vlakové soupravy.

Klusová (Piráti): Moravskoslezský kraj požadavkem na bateriové vlaky nahrává skupině PPF
Foto: pirati.cz
Popisek: Zuzana Klusová

Dotlačilo je k tomu vedení Moravskoslezského kraje, pro které to byla nutná podmínka, bez níž by neuzavřelo se státním dopravcem smlouvu o dopravní obslužnosti v kraji v hodnotě 18 miliard Kč. „Vedení kraje nám tento krok nijak nevysvětlilo, kupuje zajíce v pytli bez soutěže. Působí to, že smlouva je nejvíce ze všech výhodná pro PPF,” vyjádřila znepokojení Pirátka Zuzana Klusová.

Vlakové soupravy na bateriový pohon se dokáží pohybovat bez připojení k elektrické soustavě a postupně se po těchto moderních vlacích zvyšuje poptávka. Dokonce již běží výběrové řízení na nákup 15 bateriových vozů (BEMU) za více než 3 miliardy Kč. Škoda Group (dříve Škoda Transportation) takovéto vlaky prozatím nevyvinula, a proto je otázkou, zda by v transparentní veřejné soutěži uspěla.

„České dráhy tímto významně zvýhodňují společnost Škoda Group, a přitom by měly sledovat zájmy občanů a férové soutěže, nikoliv primárně zájmy této společnosti. Škoda touto zakázkou získá podstatnou výhodu oproti konkurenci při získávání dalších zakázek. Přitom je klidně možné, že by jiné společnosti mohly tyto vlaky na bateriový pohon dodat levněji, což lze ověřit otevřenou transparentní soutěží. Vedení Českých drah sice tvrdí, že v takto krátkém termínu jim může vlaky dodat pouze Škoda, ale zároveň nedokáže vysvětlit, odkud se tento náhlý spěch vlastně vzal. Působí to velmi pochybně, a proto vyzývám vedení Moravskoslezského kraje, aby neudělalo chybu, kterou by již nebylo možné napravit,” uvedla pirátská zastupitelka Moravskoslezského kraje Zuzana Klusová.

Piráti se podivují také nad tím, že na Bruntálsku, které dlouhodobě trápí špatná dopravní dostupnost, vesele dál jezdí více než 30 let staré motoráčky 811, které prošly pouze kosmetickými úpravami. “Ve spěchu nakupované bateriové vlaky tady ale situaci nezachrání, odloučené regiony jako Bruntálsku a Krnovsko totiž ve smlouvě nejsou zahrnuty, bateriové vlaky za 150 milionů mají totiž problém se pohybovat v terénu s velkým převýšením. Prioritou v dopravě by přitom podle nás měly být právě investice do dopravní obslužnosti těchto odloučených regionů. Místo toho kraj utrácí za nevyzkoušenou technologii a zakázky bez soutěže,” komentuje pirátský zastupitel Pavel Kořízek.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Evropská komise

Vy jste pro ni hlasoval. Vondra naopak. Kde berete tu jistotu, že je to posun k lepšímu? Skončí tak snad to zelené šílenství? Myslíte, že zvládne zastavit nelegální migraci? A k vaší poznámce, že tím, že jste pro ni hlasoval budete moci víc věcí ovlivnit vůbec nerozumím. Jakože kdybyste hlasoval pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Primátor Svoboda: V bývalé Vinohradské vodárně vznikne unikátní vodárenské osvětové centrum

13:09 Primátor Svoboda: V bývalé Vinohradské vodárně vznikne unikátní vodárenské osvětové centrum

Slavnostním zahájením stavby byla v úterý 3. prosince 2024 spuštěna rekonstrukce areálu bývalé Vinoh…