D35 Ostrov – Vysoké Mýto: provizorní sjezd může ulevit obcím dřív než tunel
Už během přípravy stavby dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto se počítalo s tím, jak co nejrychleji pomoci obcím v okolí. Výsledkem je důležitá možnost: zprovoznit dálnici dříve, než bude hotový tunel Homole. Klíčovým řešením je provizorní sjezd na silnici I/17 za obcí Stradouň, který umožní napojení dopravy na novou trasu, aniž by se čekalo na úplné dokončení stavby.
Kamiony i osobní vozy by se tak mohly částečně přesunout z obcí na novou dálnici, což výrazně uleví obyvatelům v okolí. Zpět na D35 by se pak doprava napojila přes připravovanou okružní křižovatku Vysoké Mýto–západ. Ta je součástí sousedního úseku D35 Vysoké Mýto – Džbánov.
Rozhodnutí, zda se tato varianta skutečně zrealizuje, padne na podzim 2025 – po dokončení ražby tunelu Homole. Jen pro srovnání – zatímco celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto stojí 1,42 miliardy Kč, samotný tunel Homole má stát více – 1,75 miliardy Kč. Je proto logické hledat možnosti, jak zprovoznit alespoň část trasy dřív.
Z vlastní zkušenosti vím, jak silný tlak vnímáme od starostů i občanů z okolí – všichni si přejeme ulevit regionu co nejdříve. Pokud nám technické a bezpečnostní podmínky umožní provizorní zprovoznění, podpořím to naplno. Dálnice má sloužit lidem.
Na stavbě se už od května 2024 intenzivně pracuje – probíhají přeložky inženýrských sítí, zakládají se mostní konstrukce, sypou násypy a odtěžují zářezy. Do konce roku 2026 má být celý sedmikilometrový úsek uveden do provozu.
D35 není jen páteří regionu, ale i symbolem toho, že když se dobře plánuje, dá se pomoci lidem dřív než na konci projekt. Ve fotogalerii se můžete podívat trhacích pracích na tunelu Homole u Vysokého Mýta
Ing. Martin Kolovratník
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV