Co vůbec jsou Rámcové vzdělávací programy?
Rámcové vzdělávací programy (dále jen RVP) tvoří obecný rámec vzdělání v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání. Příslušný zákon byl přijat roku 2004, od školního roku 2007/2008 se podle nich začalo učit v prvním a šestém ročníku.
Zkráceně? Z Národního vzdělávacího programu vychází RVP pro různé oblasti, ze kterých pak vyjdou Školní vzdělávací programy (dále jen ŠVP). Národní vzdělávací program mimochodem nikdy nevznikl, náš poslanec Lukáš Bartoň se po něm letos ptal a prý ho někdy dostane.
Teoreticky mají RVP ohromnou liberalizační sílu. Relativně volně stanovují cíle, kterých je třeba dosáhnout prostřednictvím klíčových kompetencí. Dávají školám velkou autonomii v tom, jak daných cílů dosáhnout a spoléhají na učitele, kteří mají značnou volnost při volbě didaktických postupů.
Vznosný plán ale narazil na špatnou a zanedbanou implementaci. Učitelé nedostali téměř žádnou metodickou podporu. Školní vzdělávací plány měli chystat prakticky ve svém volném čase a ministerstvu se nepodařilo přesvědčit významnou část sboru o smysluplnosti změn. Výsledek byl rozpačitý. Některé školy využily možností RVP na maximum a vyrobily si vlastní funkční ŠVP, kterými se jasně vyprofilovaly. Většina si do ŠVP jen otočila vlastní osnovy a nebylo výjimkou ani jedna ku jedné zkopírovat ŠVP jiné školy. To sice popírá celý smysl reformy, ale zároveň je to plně pochopitelné: Učitelé nevěděli příliš JAK, neměli KDY a rozhodně neměli pocit, že by něco měli vůbec měnit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV