Nejvýraznější pokles zaznamenaly dopravní lokality. Čísla koncentrací, která byla naměřena v roce 2016, jsou nižší o desítky procent než před šesti lety. Nejpomaleji klesají naměřené hodnoty ve venkovských lokalitách. V roce 2016 byl překročen imisní limit pro denní koncentrace PM10 pouze na dopravních stanicích Brno-Svatoplukova a Zvonařka. Tyto naměřené výsledky jsou jasným důkazem toho, že v Brně nejsou všechny imise, tedy koncentrace látek v ovzduší, způsobeny jen „brněnskými emisemi, tedy látkami emitovanými na území Brna, nebo dokonce pouze ze silniční dopravy. Navíc to potvrzuje i názor odborníků, že budování nových silnic pomůže nejen ještě většímu zlepšení kvality ovzduší, ale bez nich by byl totálně zastaven i rozvoj kraje.
Plynulost silniční dopravy má výrazně pozitivní vliv na emise polétavého prachu. Plynule jedoucí auto jede na vyšší převodový stupeň, má nižší spotřebu paliva, a tedy i tvorbu emisí z jeho spalování. Stejně tak plynule jedoucí auto nebrzdí a neakceleruje, což jsou další významné zdroje emisí prachu – emise z otěrů brzdového obložení a pneumatik při brždění resp. otěrů pneumatik a abraze vozovky při akceleraci. Tyto nestandardní tedy „neplynulé stavy“ mají významný vliv na množství emisí z dopravy v centrech měst oproti obchvatovým komunikacím, kde se tyto jevy v podstatě nevyskytují. Problematika kvality ovzduší je ale mnohem širší a je vystavena mnohým vlivům v různých ročních obdobích.
Právě proto, aby docházelo, i nadále ke zlepšování kvality ovzduší je nezbytné zprovoznění nadřazené komunikační sítě. Což jsou v Jihomoravském kraji tyto klíčové stavby dopravní infrastruktury nadregionálního významu: silnice D43 (R43), silnice D55(R55), silnice D52 (R52) a silnice I/38. Pro brněnskou aglomeraci je to pak dobudování Velkého městského okruhu (VMO).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV