Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, pane ministře vnitra. Jsem rád, že nemáme omezený čas a dostanu se dneska zcela pragmaticky k tomu, co tady vlastně znamená přeneseno do praxe Lex Ukrajina I a co znamená přeneseno do praxe Lex Ukrajina II. Budu citovat z materiálu, který vytvořilo samo Ministerstvo vnitra. Je to analýza rizik, která vlastně předpokládá na základě zkušeností lidí, kteří se tím zabývají, určité situace, které jakákoliv migrační vlna, krize, může přinést pro nebezpečí pro vnitřní bezpečnost České republiky. Ve své podstatě vždycky žen každý jednotlivý bod se pomalu, ale jistě začíná naplňovat.
Začátek byl tedy bezprecedentní útok Ruské federace na Ukrajinu. To všichni víme, mnohokrát to tady bylo zmíněno. Hnutí ANO podpořilo všechny kroky vlády v počátku s přílivem uprchlíků. Samozřejmě nemůžeme nechat, aby tam někdo zabíjel ženy, děti a podobně. Na začátku jsem upozorňovali, že to není jednoduchá situace. Nebyly ani typové plány, jak jsme se mnohokrát na bezpečnostním výboru o tom bavili, které byly původně na 20 tisíc běženců nebo migrantů, na které byly zpracovány vlastně všechny ty typové plány a najednou jsme tady měli obrovský příliv.
Nějakým způsobem ta první fáze proběhla. To znamená ta příjmová fáze. Nyní jsem tedy v té druhé fázi, v té fázi adaptační a měla by potom nastat ještě třetí fáze integrační. K tomu bych se chtěl také dostat. K dnešnímu dni podle informací, jak máme z bezpečnostního výboru, máme uděleno 358 tisíc víz dočasné ochrany. To znamená, je to obrovské množství - je to prakticky pět procent naší populace - lidí, kteří přišli, kteří tady žádají o humanitární dávku, o pomoc, ubytování, ochranu a tak dále.
Tím, že ta situace byla složitá a nebyla v ní Česká republika samostatně, tak na to samozřejmě musela Evropa reagovat, jsme v Evropě, jsme v Schengenu. To znamená, došlo na základě dohody ministrů vnitra k přenesení směrnice 2001/55/ES z 20. července 2001, která se jmenuje o minimálních normách pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatřeních k zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími. Já tomu říkám, že je to vlastně taková redislokační směrnice, která nikdy nebyla aplikována až do toho útoku Ruské federace na Ukrajinu. Lex Ukrajina I ve své podstatě je takovým ořezaným základem této směrnice.
To že úplně všechno není ideální, přestože my jsme na to upozorňovali... Pan ministr samozřejmě také reagoval, vždycky říkal ano, je to obrovský příliv lidí, nic není dokonalé, všechno se nějakým způsobem vyvíjelo. Se vším se dá souhlasit. Ale my na to, pane ministře upozorňovali opravdu od samého počátku. Netvrdím, že v prvním nebo druhém týdnu té katastrofy, která se stala na Ukrajině a začala se valit ta migrační vlna, že se to všechno dalo zvládat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.