Lepš (TOP 09): MAP aneb věnujeme se kvalitě vzdělávání, rok první

03.04.2018 20:41

Mám příjemný pocit z toho, že se díky těm stovkám a tisícům odpracovaných hodin všech z nás cosi dobrého podařilo nastartovat.

Lepš (TOP 09): MAP aneb věnujeme se kvalitě vzdělávání, rok první
Foto: archiv kandidáta
Popisek: Jakub Lepš (TOP 09)

K čemu je MAP?

Tento projekt, vycházející z iniciativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a podpořený prostřednictvím výzvy Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (výzva č. 02_15_005, „MAP I“), je zaměřen na zkvalitňování vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Zjednodušeně řečeno jsme si jakožto představitelé městské části Praha 11 přidali k povinnosti zajistit dostatek školních budov a do našich škol jmenovat ředitele ještě úkol koordinovat aktivity, které povedou k zlepšování vzdělávání našich dětí v tom nejširším slova smyslu. Celková výše získané dotace na realizaci projektu činila 3.185.695,80 Kč, spoluúčast Prahy 11 byla 5 procent, tedy 167.668,20 Kč.

Koho jsme do MAPu zapojili a jak?

Do projektu se dobrovolně zapojily následující organizace: 31 státních mateřských a základních škol, pět soukromých mateřských a základních škol, jedna ZUŠ, jeden Dům dětí a mládeže a společnost Kroužky, zajišťující volnočasové aktivity ve většině škol v obvodu. Aby nešlo jen o nějaká nahodilá setkávání a nekoordinované aktivity, vznikla dle požadavků projektu jasná a logická struktura řízení MAPu. Na vrcholu pomyslné organizační pyramidy se nachází patnáctičlenný řídící výbor, dále vznikl realizační tým a našli jsme experty projektu. Za velmi důležité považuji zmínit devět pracovních skupin, věnujících se oblastem sahajícím od „předškolního vzdělávání“ a „čtenářské a matematické gramotnosti“ přes „rozvoj podnikavosti“ a „aktivního používání cizího jazyka“ až po „sociální a občanské kompetence“. V těchto skupinách ředitelé škol, pedagogové, experti, aktivní rodiče a další zpracovávali analýzy, připravovali semináře, debatní setkání a mnohé další aktivity a podíleli se na vzniku hlavního dokumentu, který se v zásadě kryje s názvem celého projektu:

„Místní akční plán vzdělávání - území správního obvodu Městské části Praha 11“ aneb hlavní dokument projektu

Jedná se o 118 stránkový dokument založený na práci pracovních skupin, expertů a realizačního týmu, který byl po schválení Řídícím výborem umístěn k volnému stažení na web www.praha11.cz do sekce „Školství“ / „Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro Prahu 11“ / „Strategické dokumenty“.  Tento text detailně popisuje, co to MAP je, jak vznikl, kdo se do něj zapojil atd. Značný prostor je věnovaný popisu cílů.

Jak je z obsahu zjevné, zaměřili jsme se hlavně na tři priority. Infrastruktura a vybavení jsou samozřejmě důležité proto, že bez nich není možné vzdělávání realizovat. Dále se jedná o prostředí, ve kterém se vzdělávání odehrává. A konečně třetí a hlavní prioritou, která nás zajímá, je kvalita vzdělávání. Zde jsme vyčlenili tři hlavní oblasti a to a) rozvoj klíčových kompetencí, b) podmínky pro kvalitní vzdělávání každého žáka a c) zvyšování efektivity vzdělávání. Koho zajímá podrobný popis priorit a cílů, najde je v dokumentu v sekci „Strategický rámec MAP“, na str. 5 - 20. Celkem 38 stran je pak věnováno návrhům zcela konkrétních aktivit, u nichž doufáme, že se co největší počet podaří realizovat. A abychom vždy věděli, k čemu toto vše slouží, obsahuje Místní akční plán i celkovou vizi.

Vize

Její dva odstavce představují jakýsi „kompas“ směrem k ideálnímu stavu, v jakém by se úroveň vzdělávání v našem správním obvodu měla nacházet. Z textu vize vyjímám:

„Chceme, aby z našich dětí vyrostli dospělí lidé, kteří jsou nejen dobře připraveni na svoji pracovní kariéru, ale i cestu celým životem. Dospělí lidé, kteří jsou zdravě sebevědomými občany s pevně zakořeněnými demokratickými hodnotami, úctou k lidským právům, respektem k životnímu prostředí a v neposlední řadě dospělí lidé, kteří vytváří a udržují dobré mezilidské vztahy a poskytují dobré zázemí svým rodinám. Chceme, aby si naše děti do dalšího života kromě znalostí a dovedností odnesly především radost z učení a schopnost naučit se novým věcem a o světě kolem sebe dokázaly kriticky přemýšlet.“

Co dál?

Na závěr chci v první řadě opravdu moc poděkovat všem, kdo se do MAPu zapojili. Nejen pro zapojené zaměstnance úřadu Prahy 11 (těm patří mé speciální poděkování) představoval MAP často záludné povinnosti a mnoho stresu, avšak na základě mnoha proběhlých akcí mám příjemný pocit z toho, že se díky těm stovkám a tisícům odpracovaných hodin všech z nás cosi dobrého podařilo nastartovat. Pro mě je hlavním pozitivním výstupem MAPu skutečnost, že ředitelé, pedagogové a další zaměstnanci škol, aktivní rodiče, úředníci i my politici nyní intenzívněji než dříve hledáme způsoby, jak našemu školství pomoci a v rámci našich možností uvádíme zcela konkrétní aktivity do života. V tento moment žádáme o novou dotaci na „MAP II“, která nám umožní v rozjetém projektu pokračovat i ve školním roce 2018/19 a dále.

Za hlavní cíl pro náš připravený „MAP II“ považuji nutnost pozitivní dosah našeho projektu rozšířit a to zejména pomocí zapojení většího počtu učitelů a rodičů, a proto vyzývám ty z vás, kdo mají chuť a čas se MAPu účastnit, ať se přihlásí na e-mail map_pripominky@praha11.cz, těšíme se na vás!

JAKUB LEPŠ
ZÁSTUPCE STAROSTY PRAHY 11 PRO ŠKOLSTVÍ, KULTURU A SPORT

reklama

autor: PV

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Demokracie

Přijde vám demokratické někoho vyloučit ze strany a rozhodovat o tom bez toho, aniž by byl dotyčný na jednání pozván a měl možnost se hájit? A opravdu si myslíte, že to jak se vyjadřuje Svoboda je důvod, proč vám klesají preference? Já teda nevím, ale mě jste zklamali tím, jak nás necháváte na holi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bek: Školství jde správným směrem, změny teď musíme odpracovat

7:07 Ministr Bek: Školství jde správným směrem, změny teď musíme odpracovat

Jako ministr školství si vážím toho, že v domácí odborné komunitě existuje poměrně silná shoda na ro…