MD: Novela zákona odblokuje výkupy pozemků pro dopravní infrastrukturu

22.06.2014 11:01 | Zprávy

Poslanecká sněmovna v pátek 20. června schválila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Novela zásadně mění přístup k výkupu pozemků potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a měla by motivovat vlastníky pozemků k rychlému jednání s investorem stavby. Pokud novelu schválí Senát a podepíše prezident republiky, bude zákon účinný patnáctým dnem od jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Naplní se tak cíl ministra dopravy Antonína Prachaře vyřešit situaci s problematickými výkupy pozemků v co nejkratší době.

MD: Novela zákona odblokuje výkupy pozemků pro dopravní infrastrukturu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček s ministrem dopravy Antonínem Prachařem před jednáním vlády

Novela zvyšuje maximální výkupní cenu u zemědělské a lesní půdy. Majitelé těchto pozemků budou moci při rychlém jednání získat od investora stavby až osminásobek (ve zcela výjimečných případech pak až šestnáctinásobek) ceny stanovené znalcem. Díky těmto bonusům bude možné, aby se výkupní cena zemědělské a lesní půdy přiblížila stavu před účinností předchozí novely zákona k 1. únoru 2013, což by mělo minimalizovat počet případů přecházejících do vyvlastňovacího řízení.

Důvodem pro změnu zákona je skutečnost, že dosavadní praxe ukázala, že bonus ve výši
100 % je příliš nízký a vlastníky pozemků dostatečně nemotivuje k prodeji jejich půdy. „Nemůžeme po vlastnících chtít, aby prodávali pozemky pro výstavbu tak důležitých staveb jako jsou dálnice za peníze, které jsou jen směšným zlomkem toho, co za srovnatelné pozemky bylo placeno v minulosti. Při majetkové přípravě staveb dochází k velkým problémům při smluvním výkupu pozemků a v některých případech se od účinnosti zákona smluvní výkupy dokonce zastavily. Zejména se to týká strategické komunikace R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové,“ konstatoval ministr dopravy Prachař. Proto také ministerstvo dopravy na pokyn ministra Prachaře připravilo novelu tohoto zákona v co nejkratším čase a ministr ji necelé tři měsíce po svém nástupu do funkce předložil vládě.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Piráti: Vláda selhala, občané mají právo na moderní služby

23:08 Piráti: Vláda selhala, občané mají právo na moderní služby

Od dnešního dne platí odklad účinnosti tzv. digitální ústavy, tedy zákona o právu na digitální služb…