MD: Novela zákona odblokuje výkupy pozemků pro dopravní infrastrukturu

22.06.2014 11:01

Poslanecká sněmovna v pátek 20. června schválila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Novela zásadně mění přístup k výkupu pozemků potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a měla by motivovat vlastníky pozemků k rychlému jednání s investorem stavby. Pokud novelu schválí Senát a podepíše prezident republiky, bude zákon účinný patnáctým dnem od jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Naplní se tak cíl ministra dopravy Antonína Prachaře vyřešit situaci s problematickými výkupy pozemků v co nejkratší době.

MD: Novela zákona odblokuje výkupy pozemků pro dopravní infrastrukturu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček s ministrem dopravy Antonínem Prachařem před jednáním vlády

Novela zvyšuje maximální výkupní cenu u zemědělské a lesní půdy. Majitelé těchto pozemků budou moci při rychlém jednání získat od investora stavby až osminásobek (ve zcela výjimečných případech pak až šestnáctinásobek) ceny stanovené znalcem. Díky těmto bonusům bude možné, aby se výkupní cena zemědělské a lesní půdy přiblížila stavu před účinností předchozí novely zákona k 1. únoru 2013, což by mělo minimalizovat počet případů přecházejících do vyvlastňovacího řízení.

Důvodem pro změnu zákona je skutečnost, že dosavadní praxe ukázala, že bonus ve výši
100 % je příliš nízký a vlastníky pozemků dostatečně nemotivuje k prodeji jejich půdy. „Nemůžeme po vlastnících chtít, aby prodávali pozemky pro výstavbu tak důležitých staveb jako jsou dálnice za peníze, které jsou jen směšným zlomkem toho, co za srovnatelné pozemky bylo placeno v minulosti. Při majetkové přípravě staveb dochází k velkým problémům při smluvním výkupu pozemků a v některých případech se od účinnosti zákona smluvní výkupy dokonce zastavily. Zejména se to týká strategické komunikace R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové,“ konstatoval ministr dopravy Prachař. Proto také ministerstvo dopravy na pokyn ministra Prachaře připravilo novelu tohoto zákona v co nejkratším čase a ministr ji necelé tři měsíce po svém nástupu do funkce předložil vládě.

Státní investorské organizace se budou při stanovení výkupní ceny řídit závazným metodickým pokynem ministerstva dopravy. „Jsou nastavena jasná pravidla pro stanovení konkrétní výše bonusu u jednotlivých pozemků v konkrétních případech. Mým cílen je, aby se s vlastníky pozemků stejného druhu jednalo ve stejné situaci totožně,“ řekl Antonín Prachař. Při navýšení na osminásobek nesmí cena zemědělského nebo lesního pozemku přesáhnout tři čtvrtiny odhadní ceny stavebního pozemku v daném místě. Výše bonusu bude navíc klesat v čase. Devadesátidenní zákonná lhůta pro akceptaci nabídky bude rozdělena na tři časové úseky a k nim bude přiřazena konkrétní výše bonusu. Pokud vlastník prodá pozemek do šedesáti dní, bude cena násobena osmkrát, pokud dojde k prodeji ve lhůtě 75 dní, bude cena navýšena na čtyřnásobek a v případě podeje do 90 dní dojde k navýšení na dvojnásobek. Navýšit cenu až na šestnáctinásobek bude možné na žádost ředitele investorské organizace pouze ve zcela výjimečných případech, např. pokud bude docházet ke zjevné nespravedlnosti (např. extrémně nízká cena zemědělské půdy) a pouze se souhlasem ministra dopravy.  Přitom stále bude v platnosti omezení, že cena nesmí přesáhnout tři čtvrtiny ceny stavebního pozemku v daném místě.

Protahování majetkoprávní přípravy s sebou nese velké administrativní a finanční náklady a průtahy mohou rovněž ohrozit čerpání financí z EU. Určité zvýšení nákladů bude proto více než kompenzováno urychlením majetkoprávní přípravy staveb. „Je potřeba si uvědomit, že investice vložené do oblasti dopravní infrastruktury mají zásadní multiplikační efekty. Novela zákona 416 je pouze prvním krokem, na který bude navazovat novela o veřejných zakázkách z dílny ministerstva pro místní rozvoj a samozřejmě zákon o liniových stavbách, který by měl v budoucnu otázku výstavby klíčové infrastruktury řešit komplexně,“ konstatoval ministr Prachař.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zaorálek (SOCDEM): Stále žijeme ve světě nerovných práv

18:09 Zaorálek (SOCDEM): Stále žijeme ve světě nerovných práv

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke stávce platformových kurýrů