Maitah (Trikolóra): Ke kauze šátku somálské dívky

09.12.2019 4:33 | Zprávy

V posledních dnech jsem na sociálních sítích zaznamenal vlnu nepokoje potom, co Nejvyšší soud vydal zlomové rozhodnutí v případu somálské dívky, která se v únoru 2016 obrátila na Obvodní soud pro Prahu 10 s nárokem na náhradu škody.

Maitah (Trikolóra): Ke kauze šátku somálské dívky
Foto: Trikolóra
Popisek: Trikolóra

V posledních dnech jsem na sociálních sítích zaznamenal vlnu nepokoje potom, co Nejvyšší soud vydal zlomové rozhodnutí v případu somálské dívky, která se v únoru 2016 obrátila na Obvodní soud pro Prahu 10 s nárokem na náhradu škody potom, co Střední zdravotnická škola v Praze jí zakázala nosit muslimský šátek, tzv. hidžáb. Nejvyšší soud zrušil zamítavé rozhodnutí nalézacího a odvolacího soudu a dále vyslovil svůj právně závazný názor, podle kterého „[…] Česká republika musí akceptovat a tolerovat náboženský pluralismus […]“, což Nejvyšší soud odůvodnil především poukazem na čl. 9 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod, podle které „Každý má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání; toto právo zahrnuje svobodu změnit své náboženské vyznání nebo přesvědčení, jakož i svobodu projevovat své náboženské vyznání nebo přesvědčení sám nebo společně s jinými, ať veřejně nebo soukromě, bohoslužbou, vyučováním, prováděním náboženských úkonů a zachováváním obřadů. […]“.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu respektuji, a věřím, že skutečně rozhodl podle platného práva, resp. v souladu s výše uvedenou citací čl. 9 Evropské úmluvy, a kvůli které Nejvyšší soud nejspíše nemohl rozhodnout jinak.

Proč tedy nemalá část společnosti je tolik podrážděna uvedeným rozhodnutím Nejvyššího soudu? Domnívám se, že vím, odkud jejich podráždění pramení. Na prvním místě je třeba uvést, že je notorietou, že islám není jen náboženstvím, ale zároveň je také celospolečenskou politickou ideologií, která má svůj zcela vlastní právní systém zvaný šaría, který sahá až k úplnosti náboženského, politického, společenského, veřejného i soukromého života, a podle věřících muslimů je nadřazen všem ostatním právním systémům. Pro úplnost dodávám, že klíčovým rysem demokracie je právě loajalita k příslušenému právnímu systému, v našem případě tedy k právnímu systému České republiky. Avšak z pohledu šaría, českému právnímu systému nepřísluší legitimnost, která podle ní přísluší výlučně jen právě právnímu systému šaría, který za žádných okolností nepřipouští odluku státu od náboženství.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Munzar (ODS): Problém státního rozpočtu je v jeho výdajích

20:03 Munzar (ODS): Problém státního rozpočtu je v jeho výdajích

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke Dni daňové svobody