Malínský (ČSSD): Mariánský sloup – znovu postavit či ne?

18.06.2013 20:39

Otázka obnovy někdejší barokní ozdoby Staroměstského náměstí – mariánského sloupu sochaře Jana Jiřího Bendla, vysvěceného arcibiskupem kardinálem Arnoštem z Harrachu 13. července 1652 za přítomnosti tehdejšího habsburského císaře Ferdinanda III. (1637-1657) a jeho syna Ferdinanda IV. (1633-1654) je v našem veřejném mínění předmětem dlouhodobého sváru.

Malínský (ČSSD): Mariánský sloup – znovu postavit či ne?
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Obnovit či ne? Jedná se více o vynikající umělecké dílo své doby či naopak o symbol protireformace? Jaký význam vlastně mělo pustošivé působení švédské armády na Malé Straně v závěru vysilující třicetileté války? Odpovědi na tyto otázky nejsou jednoznačné. Ale jejich obsah jednoznačný závěr nesporně umožňuje.

Bělohorská katastrofa znamenala zánik pluralitní křesťanské české předbělohorské společnosti. Rudolfinský majestát z r. 1609, opomíjená velká česká listina svobod, prolamující dobovou zásadu „čí je vláda, toho je i náboženství“ tuto skutečnost symbolizuje i dnes dobovým křížným nůžkovým průstřihem pobělohorské protireformační komise. Pražská defenestrace 23. května 1618, domluvená den předtím v prostorách paláce Smiřických na Malostranském náměstí (dnes součásti komplexu budov Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky) zahájila tzv. českou válku, úvodní konflikt pustošivé evropské třicetileté války; ta skončila evangelickou vojenskou fušeřinou, která do dějin právem vešla jako bělohorská katastrofa. 8. listopadu 1620 se na prostranstvích obory Hvězda rozhodlo během necelých dvou hodin o české budoucnosti na příštích takřka 300 let. 

Tolerantní předbělohorský český katolicismus, respektující závěry náboženského občanského smíru z let 1483-1485, které byly faktickým prosazením někdejší poděbradovské představy království dvojího lidu, nahradil jednosměrný fanatický kurs katolické protireformace, symbolizovaný neblaze proslulými jezuity a neméně pravověrným císařem Ferdinandem II. Evangeličtí přeběhlíci, zejména pověstný Albrecht z Valdštejna, se stali součástí jádra tzv. de Witteho konsorcia, které ovládnutím ražby české mince, jemuž předcházelo stahování hodnotně stříbrné české předbělohorské měny, vyvolalo hospodářskou katastrofu. Její první projevy se prolnuly s vynuceným odchodem pobělohorských exulantů šlechtických, měšťanských i poddanských, s mimořádnými proměnami v majetkové struktuře, utužením poddanské závislosti, s prvními vlnami pálení českých knih a válečnou vřavou, která naše území zasáhla hned několikrát. (Předbělohorská česká část zemí Koruny české byla z 90% nekatolickou). 

Po Valdštejnově pádu v únoru 1634 následovala další, byť relativně méně silná vlna majetkových konfiskací šlechticů kolem někdejšího moravského stavovského důstojníka (tehdy zanikla i terra felix, šťastná země, jak bylo nazýváno Valdštejnovo Frýdlantské knížectví s centrem v Jičíně). A vystupňovala se třicetiletá válka, svým způsobem první světová válka evropského lidstva. Její závěr byl patový: reformace ani protireformace nebyly s to dosáhnout jednoznačného vítězství. Platilo to tím spíš, že začalo selhávat i religiózní hledisko: katolická Francie kardinála de Richelieux byla paradoxně – tak či onak – spojencem protestantské Evropy (podobných nesouzvuků bychom v tomto krvavém konfliktu našli více).

Švédský útok na Prahu r. 1648 zasáhl již do závěrečných jednání ve vestfálských městech Osnabrücku a Münsteru. Poslední naděje českých exulantů, symbolizovaných osobností učitele národů Jana Ámose Komenského, se vázaly na tento možný úspěch švédských osvoboditelů, jak se na počátku XX. století o tomto vpádu vyjádřil osobitý český filozof Ladislav Klíma; v případě jejich vítězství přicházel totiž pro mírová jednání jako rozhodný rok 1618; dnes víme, že se posléze jednalo o osudovém letopočtu 1620.

Mariánský sloup je – nemůže být o tom nejmenších pochyb – symbolem protireformace. Protiferormace, jejíž ideje alespoň navenek sdílela většina tehdejšího pražského měšťanstva. Té protireformace, která evangelíky zbavila týnské katedrály, dolní protestantské konzistoře, která tu působila, sochy Jiřího z Poděbrad, stojící ve výklenku průčelní stěny zhlížející na Staroměstské náměstí. Té protireformace, která v interiéru již zmíněného kostela zhanobila hrob českého husitského arcibiskupa Jana z Rokycan (Rokycana, kolem 1396-1471).

Budeme obnovovat i tyto památky?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala (SPD): Lidé celého světa musí tlačit na politiky, aby to vraždění zastavili

7:02 Fiala (SPD): Lidé celého světa musí tlačit na politiky, aby to vraždění zastavili

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k míru.