Ministr Brabec: Mohlo by to ohrozit i schvalování a financování těch 9 prioritních dopravních záměrů

01.02.2017 13:15 | Zprávy

Projev na 54. schůzi Poslanecké sněmovny dne 1. 2. 2017 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů

Ministr Brabec: Mohlo by  to ohrozit i schvalování a financování těch 9 prioritních dopravních záměrů
Foto: ANO
Popisek: Ministr životního prostředí Richard Brabec

Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Důvody předložení tohoto bodu jsou dva. Jeden je transpozice příslušné evropské směrnice. Termín pro transpozici uplyne 16. května 2017. A tím druhým neméně důležitým důvodem, a troufám si dokonce říct, že pro mnohé z nás ještě důležitějším, je to, že jsme využili této transpozice jako určitý nosič pro to, abychom do zákona o posuzování vlivů na životní prostředí dali některé další zjednodušující a zrychlující řekněme instituty nebo body, které by měly vést a určitě povedou ke zkrácení řízení.

Jak už jsem řekl a všichni si dobře pamatujeme, že provedení správné a včasné transpozice směrnice EIA, s kterou měla Česká republika v uplynulých letech hodně problémů, je tedy povinností České republiky vyplývající z evropského práva, a také je například jednou ze základních podmínek pro čerpání evropských fondů, a to nejenom z operačního programu životní prostředí, ale v zásadě ze všech programů. To správné a včasné provedení transpozice může také ohrozit, a už nám bylo jasně řečeno, že by mohlo samozřejmě ohrozit i schvalování a financování těch devíti prioritních dopravních záměrů, které se podařilo vyjednat s Evropskou komisí, a kde, jak mohu s radostí informovat, už sedm těchto projektů bylo schváleno tou takzvanou ve velkých uvozovkách náhradní EIA, tedy tím závazným stanoviskem, a u těch dvou projektů zbývajících by toto stanovisko mělo být vydáno opravdu v nejbližších několika dnech.

Předmětem novely je, jak už jsem řekl, transpozice požadavků revize směrnice a také celá řada dalších změn, jejichž cílem je snížení administrativní zátěže správních orgánů i investorů, a to prostřednictvím zjednodušení a zkrácení řady lhůt a podmínek a také zúžení okruhu posuzovaných záměrů. Vyberu z nich jenom ty nejdůležitější. Navrhuje se tedy stanovit okruh takzvaných navazujících řízení přímo v samotném textu zákona, jehož výsledkem by měla být větší právní jistota investorů i správních orgánů. Dochází k zásadní změně v koncepci takzvaných podlimitních záměrů. Jenom pro informaci, podlimitních záměrů, tedy těch, které nedosahují hodnot kategorie dva, se v České republice posuzuje přibližně 2 tisíce ročně. A pouze 300 z nich, o nich je pak rozhodnuto v rámci většinou krajských úřadů, že budou postupovat do dalšího posuzování, do zjišťovacích řízení. Nově by z těchto 2 tisíc záměrů mělo být posuzováno pouze 300.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Macinka (Motoristé): Nábor „uvědomělých” dívek pokračuje?

20:03 Macinka (Motoristé): Nábor „uvědomělých” dívek pokračuje?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k obvinění europoslance Turka ze sexuálního násilí