Ministr Kupka: Nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035

19.10.2023 12:26 | Tisková zpráva

Na jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku dne 16. října byl přijat obecný přístup Rady k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy.

Ministr Kupka: Nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

Česká republika přispěla k významnému zmírnění dopadů připravované regulace. Nejvýznamnější změnou je vynětí všech dálkových a příměstských autobusů z požadavků na zcela bezemisní provoz a oddálení závazku plně bezemisních městských autobusů o pět let na rok 2035. Schválený návrh počítá také s přezkumem cílů i celého nařízení v roce 2027. 

Anketa

Vítáte konsolidační balíček, který vláda protlačila Sněmovnou?

2%
96%
hlasovalo: 31658 lidí

“Stejně jako v případě emisní normy EURO 7 jsme zajistili zmírnění dopadu návrhu na dostupnost dopravy a české firmy. Přestože jsme se dobrali řady ústupků v náš prospěch, ve finálním hlasování jsme se museli zdržet, protože norma je pro nás pořád přehnaně ambiciózní a obtížně dosažitelná,“ zdůrazňuje ministr dopravy Martin Kupka. Změny budou mít pozitivní dopad i na místní samosprávy a městské dopravní podniky.

Společně s dalšími státy jsme vyjednali:

1) Všechny nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035, ne od roku 2030, jak původně navrhovala Evropská komise. „Pro Českou republiku, která patří mezi jednoho z evropských lídrů výroby autobusů a města zde ve velké míře zajišťují MHD, je to důležitý bod celého návrhu,“ říká ministr Martin Kupka, do jehož gesce toto nařízení spadá.

2) Cíle bezemisního provozu se nebudou vztahovat na dálkové, regionální a příměstské autobusy.

3) Zapojení korekčního fakturu (carbon correction factor) do revizní doložky, což by umožnilo do cílů v určité míře započítat i například pokročilá biopaliva nebo syntetická paliva. „Pokládáme to za důležitý vklad k dodržení principů technologické neutrality,“ zdůrazňuje Kupka.

4) Revizní klausule, která zajistí opětovné vyhodnocení účinnosti a udržitelnosti opatření v roce 2027.

Co se oproti původnímu návrhu nemění:

- Limity snížení emisí CO2 u nových nákladních vozidel pro jednotlivé milníky:

- 45% snížení emisí od roku 2030;

- 65% snížení emisí od roku 2035;

- 90% snížení emisí od roku 2040.

Návrh Evropské komise se týká nákladních automobilů (nad 5 tun), městských a dálkových autobusů (nad 7,5 tuny) a také přípojných vozidel (nemotorových vozidel tažených motorovým vozidlem) nad 8 tun.

Návrh se nevztahuje na tato těžká vozidla:

- vozidla produkovaná malými výrobci;
- vozidla používaná k těžebním, lesnickým a zemědělským účelům;
- vozidla zkonstruovaná a vyrobená k použití ozbrojenými silami a pásová vozidla;
- vozidla zkonstruovaná a vyrobená nebo upravená k použití civilní ochranou, požární službou a službami odpovídajícími za udržování veřejného pořádku nebo neodkladnou lékařskou péči;
- účelová vozidla, jako jsou popelářské vozy.

Pokud jde o další postup ve vyjednávání návrhu, nyní očekáváme přijetí pozice ze strany Evropského parlamentu a následně bude přikročeno k vyjednávání mezi Radou a Evropským parlamentem o výsledně podobě textu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Langšádlová: Rada vlády vybrala laureáty Ceny vlády nadanému studentovi

22:01 Ministryně Langšádlová: Rada vlády vybrala laureáty Ceny vlády nadanému studentovi

Ve Strakově akademii se konalo v pořadí již 400. zasedání Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI, Ra…