Ministr Ťok: Výměna území v Hamburku by zajistila přístup k námořní dopravě

22.09.2015 10:03

Ministr dopravy Dan Ťok včera jednal v Hamburku o budoucnosti českého přístavního území, jehož využití by omezila výstavba spojená s kandidaturou města na pořádání Letních olympijských her v roce 2024. Ministr se s představiteli Hamburku dohodl na tom, že v případě kandidatury na olympiádu získá ČR za své dotčené území adekvátní náhradu. Ta zajistí ČR i v dalších letech plnohodnotné využití přístavu, včetně námořní dopravy.

Ministr Ťok: Výměna území v Hamburku by zajistila přístup k námořní dopravě
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Na setkání do Pardubic přijel také ministr dopravy Dan Ťok

„Vedení města se ke smluvním závazkům a našim potřebám postavilo férově. Podporu jsem našel i u spolkového ministra dopravy Alexandera Dobrindta. Pokud obyvatelé Hamburku potvrdí kandidaturu, je město připraveno nabídnout nám náhradu za tu část přístavu, které by se budování olympijského areálu dotklo. Výměna za nové území by zajistila přístup k námořní dopravě, a nahradila tak adekvátně současný český přístav ,“ řekl Ťok.

Vláda v dubnu potvrdila svůj zájem přístavní území v Hamburku dále využívat pro logistické účely firem podnikajících v dopravě. Ministerstvo dopravy předložilo plán obnovy stávajících stavebních objektů i skladových ploch, kterou stát v posledních dvaceti letech zcela zanedbal.

Nyní ovšem ČR čelí nové situaci vyvolané kandidaturou Hamburku na olympijské hry v roce 2024. Výstavba sportovních areálů by měla přímý dopad na území takzvaného Sálského přístavu (Saalehafen) a Vltavského přístavu (Moldauhafen). Tato přístavní území nebudou přímou součástí areálu LOH, ale díky bezprostřední blízkosti by nemohla být užívána pro přístavní a logistickou činnost. Plány související s olympiádou se netýkají Peutského přístavu (Peutehafen), který je ve vlastnictví ČR.

Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 propůjčeny na 99 let

Ministr dopravy Ťok včera o aktuální situaci a plánech města jednal s primátorem Svobodného a hanzovního města Hamburk Olafem Scholzem a zemským ministrem hospodářství, dopravy a inovací Frankem Horchem. Nabídka na výměnu území by se detailně připravila v případě, že letos na podzim Hamburk potvrdí svou kandidaturu na LOH. Pokud se tak stane, budou jednání o náhradním přístavním území pokračovat a ministerstvo tomu přizpůsobí plán rozvoje přístavu. Zároveň by pokračovaly investice do Peutského přístavu, který ve vlastnictví ČR zůstává v každém případě.

Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy propůjčeny Československu na 99 let, tedy do roku 2028. Hamburk zůstává nejbližším námořním přístavem dostupným z ČR po vodní cestě. Zároveň je i cílem většiny zboží, které z ČR putuje na moře. V případě kontejnerové dopravy jde přes Hamburk zhruba 70 procent všech přeprav navazujících na námořní dopravu.

Hamburk dnes již nemá stejné využití jako za první republiky, ale pořád jde o velmi důležitý bod pro české dopravce. Chceme, aby jim české přístavní území sloužilo jako zázemí pro obchodní jednání, krátkodobé skladování a ideálně nabídlo i přímý překlad na námořní lodě,“ uzavřel Ťok.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Fleischer (SPR-RSČ): Živíme Senát, povaleče a neziskovky a nemáme na byty a domovy

8:35 Fleischer (SPR-RSČ): Živíme Senát, povaleče a neziskovky a nemáme na byty a domovy

Daně se platit musí. I když český způsob výběru daní mi začíná připomínat staré mafiánské filmy o vý…