Niedermayer (TOP 09): Nevýkonné stojany vydělávají málo majitelům, špatná síť odrazuje zájemce

19.05.2022 16:21 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k problémům, brzdícím rozvoj elektromobility

Niedermayer (TOP 09): Nevýkonné stojany vydělávají málo majitelům, špatná síť odrazuje zájemce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

I když evropská srovnání v aktuální přátelskosti naší země k elektromobilitě nás řadí na průměr Unie, bližší pohled je méně radostný. Ten dokládá druhé v textu uvedené srovnání, kde figurujeme na chvostu Evropy. Nejlépe si to potvrdíte tím, když bateriovým autem vyrazíte na vzdálenost delší, než je jeho dojezd (což se těm, co za auta nedávají částky vysoko nad milion, stane snadno a často).

Ze své praxe uvedu pár příkladů:

1. Nabíječky žádné
Existují celé velké oblasti, kde prostě nenabijete. Při zimní cestě do Rokytnice jsem na jednu takovou narazil. Třeba výseč, ohraničená Jabloncem, Železným Brodem a Vrchlabím. Pokud byste chtěli kolem této oblasti dobít, pomalu či rychle, čekají vás desítky kilometrů zajížďky. Nabíječky, klidně třeba 11 kW, na obrovských parkovištích horských středisek budete hledat marně.

Anketa

Jste ochotni alespoň částečně omezit topení, ježdění autem či užívání klimatizace, abyste pomohli Ukrajině proti Putinovi?

2%
97%
hlasovalo: 35903 lidí

2. Symbolické počty nabíječek
Zřejmě s cílem zaplnit mapu a moc neutratit je ve většině lokací jediná nabíječka, která dokonce nezvládne ani současné využití dvou rychlých kabelů (do 50 KW každý). Pokud byste plánovali nabíjení cestou v takovém místě, snadno se může stát (hlavně až BEV přibude), že budete mít desítky minut smůlu. Bez reálné alternativy, neb další bod může být desítky kilometrů daleko.

3. Zastaralé nabíječky
Možná že před pěti lety by nabíječka s výkonem 50 kW, byť pro jedno auto, byla vítaná. Dnes, kdy drtivá většina aut začíná nabíjet na trojciferné hodnotě a nad 50 kW nabíjí i na 3/4 baterie, nedávají tyto stanice, u nás umístěné i u dálnic, valný smysl. Někdo si holt nevšiml, že časy se mění.

4. Absurdity
Jako třeba hypercharger s výkonem 350 kW, umístěný v pražském sídlišti na parkovišti. Autorům uniklo, že rychle obvykle člověk nabíjí, když jede někam daleko (asi ne přes sídliště), a na parkovišti obvykle nespěchá. Navíc opět jen jeden stojan, sám voják v poli, je na parkovišti docela absurdní a vysoký výkon zcela zbytečný.

Je to hodně nešťastné. Špatně umístěné, osamělé. Málo výkonné stojany vydělávají málo i svým majitelům, kteří pak volají po vyšší dotaci. Špatná síť odrazuje zájemce o BEV, a stát tak promeškává jednu z nejefektivějších cest, jak snížit podstatně energii, a navíc nahradit ruskou ropu dominantně českou elektřinou. Jak si asi umíte snadno spočítat, BEV obvykle k svému pohonu potřebuje zhruba třetinu energie proti stejně velkému, efektivnímu autu se spalovacím motorem.

Doufám, že se to změní, i když je to zatím spíš víra v obrat, než reflexe dobrého, existujícího plánu, který by v naší zemi posunul elektromobilitu dál.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Fakt si myslíte, že jsou Ukrajinci nacisti?

Proto, že se brání a brání svou zem nebo proč? Vy byste ČR nebránil, kdyby bylo potřeba? A nejsou Ukrajinci spíš hrdinové?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konzervativní strana: Západní svět se zjevně nepoučil ze svého selhání

23:08 Konzervativní strana: Západní svět se zjevně nepoučil ze svého selhání

79. výročí ukončení 2. světové války v Evropě