Niedermayer (TOP 09): Technologie se zřejmě prosadí ještě rychleji, než se čekalo

17.10.2021 18:50 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k jednáním o elektromobilitě

Niedermayer (TOP 09): Technologie se zřejmě prosadí ještě rychleji, než se čekalo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

Za posledních 24 hodin jsem se zúčastnil celkem čtyř jednání či konferencí na téma elektromobility. Že bychom si všimli, co se děje všude kolem nás? Zde pár postřehů:

  • V Evropě se v srpnu prodalo více osobních aut „do zásuvky“ (BEV a PHEV) než aut na naftu
  • Podíl elektroaut na prodejích v Číně byl minulé čtvrtletí skoro 10%
  • A u nás celkový počet registrací BEV (bateriové elektromobily) činí zhruba 8 500. Je to tolik, kolik elektromobilů se prodalo v Německu v červenci za 10 dní

Na jedné z akcí prohlásil zástupce ministerstva, že se vláda snaží ochránit náš automobilový průmysl. Je to priorita. A tak se zřejmě pokusíme odložit konec spalovacích aut v Evropě.

Anketa

Chcete Andreje Babiše za příštího prezidenta?

69%
19%
hlasovalo: 40797 lidí

Jak možná víte, návrh EK nepřikazuje prodej elektromobilů, ale vyžaduje prodej aut s nulovými emisemi po roce 2035 (což je rozdíl, neb existují různé technologické cesty ke splnění). Lámu si hlavu nad tím, jak vládní pokus udělat z roku 2035 třeba 37 nebo 40 pomůže firmám. Dokonce i technologie dnešních BEV je na úrovni, že začíná efektivně konkurovat ICEV (auta se spalovacím motorem) v řadě segmentů a při užití různými zákazníky. Zdá se mi pravděpodobné, že se technologie prosadí ještě rychleji, než se čekalo a než posun k vozidlům s nízkými emisemi vyžaduje platná regulace (z roku 2015).

Vyvolávat ve firmách iluzi, že jim vládní úředníci zachrání „starý, dobrý svět“, je postup, který může vést k jejich konci. Myslím, že v Evropě budou nejméně do poloviny tohoto století spalovací auta jezdit, ale spojit s touto technologií osud firmy, může být velmi riskantní volba. Proto bych více než nesplnitelné či přinejmenším sporné sliby od vlády (této a nové) čekal účinnou, stabilní a v rozsahu umírněnou podporu posunu našeho autoparku k autům s nižšími emisemi. Tedy to, co se u nás takřka systematicky nedělá.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

Předpokládané složení nové vlády:

předseda vlády: Petr Fiala (ODS), ministr vnitra: Vít Rakušan (STAN), ministr pro místní rozvoj a digitalizaci: Ivan Bartoš (Piráti), ministr zemědělství: Zdeněk Nekula (KDU-ČSL), ministr financí: Zbyněk Stanjura (ODS), ministr zdravotnictví: Vlastimil Válek (TOP09), ministr školství: Petr Gazdík (STAN), ministr práce a sociálních věcí: Marian Jurečka (KDU-ČSL), ministryně obrany: Jana Černochová (ODS), ministr spravedlnosti: Pavel Blažek (ODS), ministr průmyslu a obchodu: Jozef Sikela (BPP), ministr dopravy: Martin Kupka (ODS), ministr zahraničí: Jan Lipavský (Piráti), ministr životního prostředí: Anna Hubáčková (BPP), ministr kultury: Martin Baxa (ODS), ministr pro evropské záležitosti: Mikuláš Bek (BPP), ministr pro legislativu: Michal Šalomoun (BPP), ministryně pro vědu a výzkum: Helena Langšádlová (TOP09).

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ministryně Schillerová: Rozpočtové provizorium je hazard s budoucností této země

13:27 Ministryně Schillerová: Rozpočtové provizorium je hazard s budoucností této země

Komentář na facebookovém profilu k rozpočtovému provizoriu.