Novotný (Svobodní): Existuje skutečně svobodné řešení dopravy (ve městě)?

17.07.2015 21:38 | Zprávy

Narodil jsem se v Motolské nemocnici na jaře 1989. Celý život žiji v Praze, až na pár přestávek v USA a v Británii. Znám některé pražské ulice, uličky a náměstí jako své boty. Znám i ta malá předměstí na okraji, která byla v průběhu času k Praze připojena. Z jednoho takové pocházím a vím, co trápí lidi, kteří každodenně dojíždí ráno do školy nebo do práce.

Novotný (Svobodní): Existuje skutečně svobodné řešení dopravy (ve městě)?
Foto: red
Popisek: Logo Strany svobodných občanů

Všichni se potřebujeme odněkud někam přepravovat, dostávat, pohybovat se. Město je jak tepající srdce, které přečerpává krev. Město je koncentrace zboží, služeb, vzdělání a obecně: života.

Doprava je služba, nehmotný produkt, který uspokojuje naše potřeby. Ty potřeby jsou různé, individuální, nezaměnitelné. Vaše preference pohybu a přemístění je tak různorodá, že ji lze nazvat komplexní. I v rámci dopravy existuje určitý spontánní řád nebo samoorganizace, které si lidé sami vytvářejí bez ohledu na předepsané hranice systému.

Jednou sem, jednou tam. Jednou devítkou na Husineckou, pak přestoupit na Olšanském náměstí. Flora je nedaleko, nakoupit, pak na kafe s kamarádem. Na Želivárně pracuje manželka, tak mě pak snad vyzvedne. Ježiš, to je pozdě, ona ujela a já se už nedostanu na Zbraslav, musím si zavolat taxi. Nebo zkusím tentokrát Uber?

Pražská MHD se stala kultem, který si cení jak domácí, tak i zahraniční návštěvníci. Moje kamarádka z italského Janova byla zcela udivena tím, že na zastávkách máme jízdní řád s přesným časem a že daný dopravní prostředek opravdu v daný čas přijede! A proto oprávněně naprosto rozumím, že si lidé kvalitu MHD v Praze užívají.

Nicméně MHD se nesmí stát nástrojem citového vydírání. Že pokud ji nebudeme dotovat, tak s ní nikdo nebude jezdit. To není pravda. Musíme to vzít z jiné strany a tím jsou vysoké spotřební daně za PHM a elektřinu. Snižme tyto spotřební daně, různé dodatečné eko-daně a DPH. Výsledkem bude nižší náklad za PHM a elektřinu pro MHD. Vzhledem k tomu, že nemalou součást MHD tvoří především autobusy, tak se toto projeví výrazně. Při zachování stejných cen jízdného dokážeme snížit část nákladů hrazených z veřejných peněz.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Můžete opravdu zaručit, že nezvýšíte daně?

A kde pak tedy budete chtít vzít na vaše další sliby, které vítám, jen se bojím, zda je naplníte a kde na to vezmete - například návrat školkovného.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Potvrzuje se, že za blackoutem v ČR byly obnovitelné zdroje

22:14 Okamura (SPD): Potvrzuje se, že za blackoutem v ČR byly obnovitelné zdroje

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k blackoutu v ČR.