Onderka (ČSSD): Zrodil se daňový virus - miliardy pro bohaté

04.11.2020 11:16

Této vládě zbývá do konce mandátu rok. Zdá se, že pro některé je to signál k zahájení období „po nás potopa“. Osobně ale odmítám asistovat u akcí, které by zasadily veřejným financím ránu, z níž se budou vzpamatovávat roky.

Onderka (ČSSD): Zrodil se daňový virus - miliardy pro bohaté
Foto: Hans Štembera
Popisek: Roman Onderka

Jako by nestačil problém s koronavirem, který sám o sobě pocítíme ve veřejných rozpočtech minimálně jedno desetiletí. Na stole jsou návrhy, jež znamenají další a další zvyšování schodku. A to nejen centrálně. Tyto návrhy totiž – na to skutečně nesmíme zapomínat – postihují také hospodaření měst a obcí. Proto je rozhodně nutné přistupovat k daňovému balíčku spojenému se zrušením superhrubé mzdy extrémně opatrně. Hrozí tady mimořádný „zářez“ do veřejných financí.

Samotné odeslání superhrubé mzdy do věčných lovišť je jednoznačně záslužné a je skvělé, že se k tomu konečně blížíme. Jenže v podobě, jakou předkládá z pozice poslance premiér Andrej Babiš (sazby 15 a 23 procent), znamená v dopadech na rozpočtové a sdílené příjmy sumu někde mezi osmdesáti a devadesáti miliardami korun.

Systémově nejsem vůbec proti snižování daní. Může to být důležitý stimul pro lidi i firmy, pro spotřebu a investice. Ale nyní bojujeme s obrovským schodkem, který dříve či později bude třeba zaplatit nebo nést náklady na jeho správu. Navíc by z premiérsko-poslanecké verze daňového balíčku profitovali nejvíce lidé s vysokými a nejvyššími příjmy. Z celku úlev v hodnotě asi 90 miliard by na vysokopříjmové skupiny připadalo odhadem mezi 50 a 60 miliardami. U jednání o vládním prohlášení a o koaliční smlouvě jsem byl a nikde tam nebylo řečeno, že budou sníženy daně bohatým a ještě více bohatým. I tak bych to alespoň zvažoval – pokud by zároveň neplatilo, že naopak lidé s nízkými příjmy by změnu podle Andreje Babiše v podstatě nepocítili. Skutečně nízkopříjmoví poplatníci by dostali oproti současnému stavu jenom drobné.

Samozřejmě každého napadne: Jak je možné, že utrpí rozpočet, když současná hlavní sazba je 15 procent a hlavní sazba navrhovaná Andrejem Babišem je také 15 procent?

Tak to se musíme vrátit o dost let zpět a podívat se na velký daňový švindl z dílny nesvaté trojice Vlastimil Tlustý – Mirek Topolánek – Miroslav Kalousek.

ODS tehdy uspěla ve volbách s programem, jehož hlavní bod byla populistická a nesplnitelná jednotná daň z příjmu 15 procent. Po volbách se hledal způsob, jak zároveň splnit tento slib a zároveň nezničit rozpočet. A ono jmenované trio přišlo s historickým podvodem v podobě superhrubé mzdy, kdy se zdanily i odvody pojistného. PR oddělení ODS řičelo nadšením. Daňová sazba byla na papíře opravdu 15 procent. Byl to strašný podfuk, protože skutečně vyplácené peníze byly daněny 20,1 procenty.

Z čehož ale plyne, že pokud by nyní byla sazba opravdu 15 procent z normálně, lidsky a stejně jako na celém světě počítané mzdy, rozpočty státu i municipalit nedostanou obrovské peníze, konkrétně těch 80 až 90 miliard korun. A přes druhou sazbu 23 procent (uplatněnou ale až na příjmy nad nějakých 137 tisíc měsíčně) změna ve verzi Andreje Babiše znamená, že majlant na tom vydělají právě bohatí a nejbohatší. Protože ti celou sumu od nuly do 137 tisíc nebudou danit 20,1 procenty, ale pouhými 15 procenty.

Považujeme nápad snižovat bohatým a nejbohatším masivně daně za něco, co si tato země nyní nemůže dovolit. Zároveň chceme zrušit superhrubou mzdu, toho pohrobka topolánkovsko-kalouskových časů lhaní voličům. A to nejen na dva roky, což je další specialita nápadu Andreje Babiše – hluboká změna, která se bude muset promítnout do všech daňových a účetních programů, se dělá jen na dva roky. Pak se vše vrátí do současného stavu. To je Absurdistán. Proto Jan Hamáček podal jiný návrh – sazby 19 a 23 procent a zároveň zvýšení odčitatelné položky na poplatníka. Tato kombinace bude znamenat na rozpočet dopad asi 15 miliard korun a především – benefit daňového balíčku bude směřován k lidem s nižšími a středními příjmy.

Otázkou zůstává, proč přišel Andrej Babiš se svým návrhem 15–23. Musel vědět, že desítky miliard nasměrované k nejbohatším budou pro sociální demokracii nepřijatelné. Muselo mu být jasné, že nabídneme vlastní řešení, které bude odpovídat vládnímu programu a koaličním dohodám. Proč vypustil svůj daňový virus, to nevím. Ale je jasné, že jsme nyní narazili na jednu ze zdí, které sociální demokracie není ochotna překročit.

Roman Onderka

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Klement (KDU-ČSL): Celý Senát byl PROTI, stavební zákon přesto podepsal prezident

10:42 Klement (KDU-ČSL): Celý Senát byl PROTI, stavební zákon přesto podepsal prezident

Stavební zákon přinese více nepříjemností než pozitiv. Má nastat centralizace stavebních úřadů.