Před pár dny jsem napsal článek o našem školském systému. Debata, kterou vyvolal, mě upřímně těší. Pozornost získal jistě i díky tomu, že jej převzal učitelský portál Česká škola. Text zřejmě ťal do živého a reakce učitelů a přátel školy na sebe nenechaly dlouho čekat. Na ty zajímavější bych nyní rád reagoval.
Prý i Ondřej Šteffl trpí jen utkvělou představou o tom, co je pro druhé lidi dobré a považte: on jim to dokonce prodává? Ale o tom to právě je! Pokud nevěřím, že Štefflova SCIOškola je tím pravým místem pro mé děti, jednoduše tuto školu svým dětem nezvolím. Přál bych si, aby rodiče a studenti měli tuto svobodu volby ve školství vždy. Stejně tak bych nikdy neupíral konzervativnějším povahám zvolit takové vzdělávání, jaké je i jim blízké a známé.
Nesmírně častá, a zajisté pochopitelná, je obava, že reformy vedoucí k uvolnění školského systému by způsobily chaos a společenské turbulence. Ale právě decentralizace přece nejlépe dovede předcházet celospolečenským přešlapům. Lépe, když se každý vydá svou cestou, než když vykročí všichni společně do propasti. Že případné špatné rozhodnutí jednotlivce bude mít důsledky na zbytek společnosti? To je kolektivistický argument. Společnost žádnou poptávku po absolventech toho či onoho vzdělání nemá.Poptávají jen jednotlivci. A nedostatek lidí s určitým zaměřením vede ve svobodných společnostech k jejich většímu finančnímu a společenskému ohodnocení, čímž celá liberální společnost udržuje sama sebe v rovnováze. Každému svéprávnému člověku jde o jeho blahobyt (nikoliv jen finanční). Toto ho činí způsobilejším rozhodnout o svých záležitostech, než kteréhokoliv úředníka nebo odborníka z diskusí. A děti? Za ty po celé jejich dětství zodpovídají jejich rodiče, kterým se jedná o blaho svých potomků. Jsou výjimky. Teprve ale tehdy, když se prokáže, že rodič jedná proti zájmům dítěte, smí zasáhnout stát. Nikdy dříve! A jestliže připustíme, že existuje celospolečenský zájem na vzdělávání jednotlivců, pak je v pořádku vzdělávání platit z veřejných prostředků. Ale nechť pak nejsou zvýhodňovány některé formy vzdělávání nad jinými. Dejme lidem možnost nebýt součástí cizího plánu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš Pajonk