Pánek (Svobodní): Jak udržet různé voliče – inspirujme se hokejem

31.08.2015 4:36

Četl jsem kdysi zajímavý článek (ale zaboha ho nemůžu najít) o tom, že sport sledují jak “nerdi”, tak “pivaři” nebo rodiny s dětmi. Je jasné, že nerdi a pivaři potřebují něco jiného, aby byli uspokojeni a dali příště peníze za lístek, popř. sledovali přenos v televizi i s reklamou.

Pánek (Svobodní): Jak udržet různé voliče – inspirujme se hokejem
Foto: svobodni.cz
Popisek: Martin Pánek, Svobodní

Vezměme si za příklad hokej. Pivaři si zajdou na hokej zafandit, zaskákat si s kamarádama, pojíst klobásu s hořticí™ a popít pivko. Nerdi ale celý zápas sledují všechny statistiky, klobása ani pivko je moc nezajímá, vulgární fandění je přímo odpuzuje. Ale ty statistiky!

Hokejová liga musí dělat všechno proto, aby si udržela oba druhy fanoušků. Čím víc se blíží jednomu táboru, tím méně fanoušků z druhého tábora ji bude sledovat. Obtížné je to pro komentátory v televizi, protože (aspoň zatím) nemohou dělat jeden přenos pro pivaře a jeden pro nerdy. Musí to dokázat dobře vybalancovat. Aby nenudili pivaře statistikami a aby neznechutili nerdy bulvárním klevetěním a prostým fanouškovstvím.

A při té příležitosti mě napadlo, že u politické strany (minimálně té naší) je to podobné. Do parlamentu Svobodné nedostanou jenom nerdi, ale nedostanou je tam ani jenom pivaři. Musíme umět vybalancovat prezentaci našeho programu tak, jako to umí Robert Záruba s prezentací hokeje.

Vyvážit prezentaci není jednoduché

Vidět to jde ve srovnání voličů a potenciálních voličů na Twitteru a Facebooku. Twitteru dominují nerdi, Facebooku ani zdaleka, tam jsou spíše v menšině. Stejný komentář má na Twitteru a Facebooku diametrálně odlišnou reakci. Co se sdílí na FB ostošest, často na Twitteru projde bez povšimnutí. A naopak. A co rozpaluje followery na Twitteru do běla, to fanoušci na Facebooku často pochválí.

Vidět to jde i na reakcích na kampaně. Pivaři nám vyčítají, že jsme think-tank a nikdo nás nebude nikdy volit. Nerdi nám vyčítají, že dělat ze žárovky hlavní téma je populismus, a hlas nám dají jenom proto, že vědí, že náš program je daleko promyšlenější a obsáhlejší než jenom banán a žárovka.

Vyvážit prezentaci není jednoduché, ale velmi se přimlouvám za to, abychom se o vyvažování aspoň pokoušeli a neházeli jednu ze skupin přes palubu.

Disclaimer: Nemám nic proti pivu a klobása s hořčicí je můj oblíbený pokrm, občas si taky rád zafandím, až mi z toho odejdou hlasivky. Taktéž nemám nic proti statistikou posedlým nerdům. Dvě kategorie fanoušků/voličů jsem takto popsal jenom pro zjednodušení a snadnou ilustraci problému.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Prokop (ANO): Podivné rozdělování IT zakázek na Magistrátu hl. m. Prahy

22:09 Prokop (ANO): Podivné rozdělování IT zakázek na Magistrátu hl. m. Prahy

Viděli jste včera TV Nova? Už i v televizi se probírají Hřibovy podfuky. Nejnověji jsou to podivné z…