To, že to bude znamenat vytvoření režimu osobní moci v Turecku, je více než zřejmé. Ostatně v prostředí Orientu to není nic až tak výjimečného, co by nás mělo překvapovat. To, že Erdoganova opozice nedostávala v tureckých médiích stejný prostor jako prezident a jeho politická strana, to je nezpochybnitelný fakt. Ale to se stává i v jiných zemích, které se honosí vyspělejším politickým systémem než Turecko…
Turecko se tedy vydalo cestou, která není právě konformní s evropskými hodnotami, tak jak je vyznává EU a její jednotlivé členské státy. Nicméně věci je třeba vidět střízlivě. Turecko zůstává státem se silným hospodářským a vojenským potenciálem u bran Evropy. A EU by do budoucna měla mít zájem s touto zemí úzce kooperovat. Zda to bude na bázi integrace či na bázi jiného druhu spolupráce, je v tuto chvíli vcelku lhostejné.
Turecko se tedy nyní vydává poněkud jinou cestou než cestou směrem k EU. EU by z toho měla vyvodit závěry, zejména pokud jde o její bezpečnostní politiku a zajistit si na prvním místě ochranu svých vnějších hranic. Tak aby nebyla závislá na libovůli tureckého vládce, který má tu a tam tendenci hrozit, že přes turecko-evropské hranice pustí milionové kontingenty uprchlíků do Evropy. To by byla samozřejmě přímá hrozba státům EU, jimž by tak hrozil rozvrat jejich politických s sociálních systémů.
Evropské politické elity by měly číst výsledek tureckého referenda především v tomto ohledu. Turecko sice zůstává spojencem i nadále, ale spojencem volnějším, který bude mnohem více nežli dosud sledovat své vlastní zájmy a cíle anebo si bude chtít za respektování evropských zájmů nechat pěkně zaplatit…Slabost tohoto typu si ovšem EU již nemůže dovolit.
Ing. Jiří Paroubek
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV