Passer (Pro Prahu): Nabízíme novou strategii ve spravování městských společností

08.09.2014 16:40

Městské firmy bez cizí účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je podíl soukromého subjektu nežádoucí. Musejí také hledat synergie a výkon akcionářských práv by měl být pojat jinak. Není možno dále je používat jako trafiky.

Passer (Pro Prahu): Nabízíme novou strategii ve spravování městských společností
Foto: PRO PRAHU
Popisek: Lídr kandidátky politického hnutí PRO PRAHU pro komunální volby Zbyněk Passer

V jiném našem článku se naše hnutí  Pro Prahu snažilo poukázat na  neutěšený stav v „řízení“ firem založených nebo zřízených hlavním městem. Hlavní otázkou je, kde má město vlastnit 100% podíl, kde kontrolní a kde může být minoritním akcionářem.

Prosazujeme tvrzení, že městské firmy bez cizí účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je podíl soukromého subjektu nežádoucí (liniová vedení, kdy jde o základní infrastrukturu, anebo strategické služby města). Město by mělo být regulátorem v oblastech, kde to samotný trh není schopen ochránit a kde to není pro město prospěšné. V jiných případech se má ponechat volné tržní prostředí. Městské služby v silně tržním prostředí by měly zajišťovat primárně soukromé subjekty, městské firmy mohou soutěžit, pokud jsou konkurenceschopné (viz údržba zeleně)

Příkladem, kdy má být město aktivní, je problematiku kalů a jejich svoz nebo otázky ohledně spalovny odpadů. Ostatní společnosti by podle míry strategického významu měly mít v nepřímé úměře odpovídající podíl soukromého kapitálu a managementu.

Žádoucí je synergie městských firem v provozu i obchodě

Městské firmy musejí hledat synergie, tzn. jak se říká: „1+1 je více než 2“. Myslíme tím synergie provozní  i obchodní,  neboť by pak došlo jednak k větší efektivitě a systematičnosti práce i úspoře nákladů (např. při nákupu zboží a služeb - spolupráce Pražské služby a Lesy Praha, odvoz odpadů Pražskými službami od DPP apod.).

Klasickým příkladem snahy najít synergií provozní je řešení liniových vedení: naší vizí je, že by Praha měla vlastnit liniová vedení, nikoli však samotné organizace, pokud nejde o monopolní postavení (např. v oblasti zdrojů vody).

Syndikované investiční akce ve střednědobých plánech by měly eliminovat stavy, kdy se jednotlivé firmy nezkoordinují své práce a znehodnotí výsledky  předchozího subjektu.

Městské firmy by se měly chovat tržně a hledat úspory ve společném postupu a přístupu. Měly by se hledat společné jmenovatele, kde je možné si vzájemně pomoci a tím uspořit finanční prostředky. Taktéž by měly městské společnosti samy hledat další možnosti úspor, např. při hromadném nákupu zboží a služeb.

Prosadíme nové pojetí výkonu akcionářských práv, resp. práv zřizovatele

Trváme na tom, aby v představenstvech a dozorčích radách seděli zástupci akademické obce, lidé z profesních sdružení pro daný obor, občanských iniciativ a dále delegáti znovu ustaveného Sněmu  starostů městských částí apod.

V současné době se kombinují dva modely, někde řídí firmu dozorčí rady, jinde představenstva:  dozorčí rady  jsou politické skoro všude. Reálná praxe vypadá tak, že předseda je politicky dosazený a zbytek je tvořen tzv. odborníky, ale skutečnost  je taková, že i tito odborníci, pokud jimi vůbec jsou,  jsou politicky provázaní. Obdobná situace je i u představenstev.

Ideální model patrně neexistuje. Určitý politický vliv bude ve firmách vždy a je nutný – jde o výkon práv akcionáře.

Je třeba přestat posílat do městských firem jako trafiku za odměnu vysloužilé nebo nekompetentní  (nebo obojí) chlebíčkáře, ale politiky, kteří musí být schopni provádět efektivní kontrolu a výkon práv akcionáře

Pro nás je pak nejpřijatelnější ten model, který si bere za vzor základní manažerské přístupy z privátního sektoru.

Nezapomeňme na kontrolu

Příslušní radní a výbory zastupitelstva musí fungovat jako kontrolní orgány na základě pravidelného reportování výsledků z městských firem.

Jsme si vědomi, že pravidelná kontrola a reporty jsou nákladné na ICT a také pro radní náročné časově.  Radní by proto měli mít někoho k ruce, který bude za věc zodpovědný a bude radnímu připravovat/ zpracovávat a předávat výstupy.

Controlling má být transparentní - výstupy  musí  být pravidelné, k dispozici nejen radě, ale i zastupitelstvu, veřejnosti.  Dále nebude přípustné, aby  např. na  oficiálních stránkách Dopravního podniku  nebyla ani zmínka o jeho investičním plánu a záměrech.

Chceme prosadit novou koncepci majetkových účastí města

Praha má schválený rozpočtový výhled do r. 2019, takže předpokládáme, že jakousi strategii městských firem, navázanou na tento plán, má.

U městských firem chceme, aby výnosy byly uplatňovány ve vztahu k majetku (z trvale vlastněného majetku vypočítávat zisky).

Po ustavení nového zastupitelstva hlavního města vzešlého z nastávajících voleb počítáme se zpracováním aktuální koncepce a strategie městských firem, tzn. i každé jednotlivě včetně zásada akviziční činnosti,  prodeje akcií či podílů atd.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PRO PRAHU

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hašek (PRO): Šmarda. Smutnej borec na konec

18:09 Hašek (PRO): Šmarda. Smutnej borec na konec

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k předsedovi SOCDEM Šmardovi.