Otevřená data jsou data zveřejňovaná způsobem, který umožňuje jejich snadné a bezplatné opětovné využití pro komerční a nekomerční způsoby. Může se jednat např. o jízdní řády, dopravní informace, informace o hospodaření města, databáze nejrůznějšího druhu atd. Otevřená data mají podle Pirátů obrovský potenciál pro komerční účely, rozvoj neziskového sektoru a zvýšení míry transparentnosti veřejné správy, informovanosti občanů a odpovědného rozhodování. Otevřená data zveřejňuje už např. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Podle některých odhadů by podpora otevřených dat mohla přinést posílení ekonomiky Evropské unie až v řádu bilionu korun ročně. Není tedy náhodou, že název teze ohledně otevřených dat v digitální strategii se nazývá „Open Data jsou nová ropa“.
Podpora otevřeného software (tzv. open-source) je důležitá pro to, aby se v Praze už nemohla opakovat situace s Opencard, agendovým systémem Proxio, ekonomickým systémem Ginis a dalšími informačními systémy. Praha totiž dlouhodobě trpí problémem tzv. „vendor lock-in“, nebo-li závislostí na jednom dodavateli. Vendor lock-in je způsoben tím, že dodavatel vlastní práva ke zdrojovému kódu svého systému, který je navíc tajný. Praha tak musí veškeré zakázky ohledně tohoto systému zadávat jednomu dodavateli, popř. úzké síti dodavatelů. Zásadou open-source systému je, že jeho zdrojový kód je veřejný, tudíž ho může každý nastudovat a dále užívat, rozvíjet či spravovat. Open-source tedy umožňuje opravdovou otevřenou soutěž mezi dodavateli a navíc představuje velký potenciál pro úsporu veřejných prostředků, protože z podstaty podporuje spolupráci na vytváření kvalitních systémů, které následně mohou používat všichni zdarma. Odpadá tak rovněž problém drahých licencí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky

10:17 Langšádlová (TOP 09): Rusko zůstává největší hrozbou pro evropskou bezpečnost
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Rusku.
- 8:14 Kubásek: Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje
- 6:16 Kavij (KSČM): Ministerstvo obrany má díky zbrojařskému lobbingu NATO žně
- 22:14 Farský (STAN): Ve střední Evropě posilují antievropské a antiukrajinské síly
- 20:16 Mádlová (ANO): Piráti slibují modré z nebe. Připomeňme si fakta o nich
- 20:06 Hejtman Holiš: Žádám prezidenta o veto školského zákona