Suma sumárum se dá říct, že projekt Lítačky považujeme za rozumný, uspokojivě vedený a až na několik dílčích výhrad s ním souhlasíme. Debatu o názvu potom považujeme za bouři ve sklenici vody. Každopádně pokud se chcete dozvědět o Lítačce víc, její přednosti i slabiny, čtěte dále.
Piráti dlouhodobě prosazují multiplatformní přístup k prodejí lístků a předplatného na MHD v Praze. Město podle nás má mít pod kontrolou databázi uživatelů, podle které mohou revizoři ověřovat, že cestující má zaplacené jízdné, ale samotný prodej jízdenek a předplatného má umožňovat vícero alternativ. Proto prosazujeme (a o tomto přístupu jsme přesvědčili i Radu Prahy), aby si lidé mohli koupit jízdné prostřednictvím čipové karty (dnes Lítačka, dříve Opencard), prostřednictvím papírového kuponu, pomocí bankovní karty, pomocí mobilní aplikace (bohužel na tento distribuční kanál má do roku 2018 monopol společnost Erika a.s. za podmínek, které jsou pro město natolik nevýhodné, že doporučujeme počkat, zásadní ovšem je k danému datu vypovědět tuto smlouvu a vysoutěžit nového dodavatele!) a dalšími způsoby. Ještě větší průšvih je smlouva se stejnou společností na sms jízdenky.
Tolik k vizi, jak to má fungovat v budoucnu, bohužel dnes je Praha stále ještě ve fázi hašení průserů z minulosti. Jeden z těchto průserů je Opencard. Tento projekt má následující problémy:
Společnost EMS (majitel licenčních práv na Opecard) po Praze za každý měsíc výdeje karet požaduje 5 milionů Kč za “servis”. Tato položka je čistě virtuální, ale hrozí, že soudy její část EMS přiznají.
Za vydání každou Opecard Praha platí EMS 50 korun. Vzhledem k tomu, že karet je přes milion, jde o desetimiliony korun. A dalších 50 korun za dopravní odbavovací aplikaci.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV