Premiér Sobotka podá odvolání ve věci údajného spáchání přestupku

04.06.2014 12:39 | Zprávy

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka byl 2. června 2014 Úřadem městské části Prahy 1 uznán vinným ze spáchání přestupku podle § 21a přestupkového zákona.

Premiér Sobotka podá odvolání ve věci údajného spáchání přestupku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Bohuslav Sobotka

Toho se měl údajně dopustit tím, že prezidentu republiky navrhl jmenovat členem vlády pana Andreje Babiše, aniž si vyžádal předložení dokladů o splnění předpokladů pro výkon takové funkce, zejména lustrační osvědčení. Premiér Sobotka s tímto rozhodnutím nesouhlasí a v nejbližší době se proti němu odvolá a to zejména z těchto důvodů:

1) Lustrační zákon se vztahuje (kromě jiných funkcí, které nepřicházejí v tomto případě v úvahu) na funkce v orgánech státní správy České republiky. Co se rozumí těmito funkcemi, stanoví § 1 odst. 2 lustračního zákona, který odkazuje na služební zákon. Služební zákon ve svém § 2 odst. 1 výslovně stanoví, že se nevztahuje na členy vlády. Tedy v případě člena vlády je vyloučeno použití lustračního zákona.

2) I pokud by tomu tak nebylo, lustrační zákon dále stanoví ve svém § 6 odst. 1 písm. b), že povinnost vyžádat si lustrační osvědčení má v případě jmenování do zákony vyjmenovaných funkcí ten orgán, který do funkce jmenuje. Členy vlády, jak vyplývá přímo z Ústavy České republiky, čl. 68 odst. 2, jmenuje nikoliv premiér, ale prezident republiky. Pokud by tedy uvedenou povinnost někdo měl, nebyl by to předseda vlády.

3) Podmínkou spáchání přestupku je porušení zákonem stanovené povinnosti, které je za přestupek zákonem označeno. Není-li stanovena povinnost, která by mohla být porušena, nemůže dojít ani ke spáchání přestupku.
Přestože byly všechny uvedené důvody Úřadu městské části Praha 1 předloženy a bylo navrženo zastavení řízení, Úřad městské části Praha 1 tyto argumenty nevzal nijak v potaz a dovozuje ve svém rozhodnutí povinnosti, které žádný právní předpis neukládá, respektive svévolně některé právní předpisy neaplikuje a to především v těchto bodech:

1) Z toho, že prezident republiky může člena vlády jmenovat pouze na návrh předsedy vlády, dovozuje neexistující povinnost předsedy vlády shromažďovat podklady pro jmenování. Tímto způsobem rozšiřuje ustanovení § 6 lustračního zákona a to v neprospěch obviněného. Takový postup je v oblasti trestního práva správního nepřípustný. Základní zásady oboru stanoví, že rozšiřující výklad či analogie v neprospěch obviněného je zakázaná. Takový postup je v rozporu se zásadami právního státu a přímo porušuje čl. 2 odst. 3 a 4 Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 2 a 3 Listiny základních práv a svobod.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Vlada.cz

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Vstup do jiné země není nároková záležitost

13:09 Senátor Hraba: Vstup do jiné země není nároková záležitost

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na kritiku pravidel pro vstup na území USA