Stejně jako tehdy se i dnes přeme o ideje, o smysl a směr naší budoucí cesty. Historici by nám pravděpodobně řekli, že i tehdejší doba měla své Babiše a Okamury. A každý ví, že měla své realisty.
Jaký byl vlastně Masarykův realismus a co může říci dnešnímu, novému realismu. On sám považoval realismus za program sociální, politické a kulturní emancipace českého národa. A proto se dnešní nový realismus v české politice může od TGM v mnohém poučit. Také náš dnešní nový realismus se nepovažuje jenom za politickou stranu, nýbrž také za myšlenkový směr, za metodu.
Doslovně lze přejmout i další Masarykovy myšlenky. Platí to jeho střízlivému pohledu na české poměry, stejně jako tomu, jak trefně je rozebíral a neúprosně kritizoval.
Jiné myšlenky Masarykova realismu je třeba přizpůsobit světu, ve kterém dnes žijeme. Masaryk právem kritizoval malost českého myšlení. To nepochybně platí i dnes, ale mýlí se ti, kteří tvrdí, že řešením je splynutí s Evropskou unií. Naopak. EU poutá své členy do síťě pravidel a tím omezuje jejich možnosti řešit problémy současti. Masarykem kritizovaná česká malost se ve spolku, který od nás očekává poslušnost vůči požadavkům jeho mocných členů, jenom dále prohloubí.
Dnes je nutně třeba uskutečňovat realistickou národni politiku. To není šovinismus. Naopak. Je to jediná účelná a účinná odpověď na dramatické změny.V éře doznívající globalizace a „střetu civilizace s barbarstvím“ se svět štěpí a lidé v něm hledají své místo. V takovém světě musíme stejně jako naši předci všemi prostředky usilovat o národní sebeurčení, záchranu našeho způsobu života a západní civilizace.
A tak je dnes národ, oproti Masarykově době, více než společenstvi lidí spojených řečí, kulturou a tradicemi. Je to i pospolitostí těch, kteří mají nejlepší předpoklady obstát ve zlomové době.
Nejenom, ale také proto má pro nový realismus největší cenu Masarykův důraz na „drobnou práci“. Chápeme jej jako výzvu k činorodému vlastenectvi, které se prokazuje tím, jestli přibývá občanů, kteří vědí, že svým bližním prospějí nejvíce tím, že prospějí své zemi. A proto Realisté vnímají Masarykovu výzvu k „drobné práci“ jako výzvu k revoluci hlav a srdcí.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV