Po dlouhodobé přípravě, mapování situace a desítkách konzultací s odborníky pracujícími na nejrůznějších úrovních veřejné správy v oblasti sociálního systému předkládám do legislativního systému Sněmovny novelu zákona č. 111/2006 Sb. o pomoci v hmotné nouzi.
Jedná se o návrh několika konkrétních změn, jejichž společným jmenovatelem je snaha docílit prostřednictvím zpřísnění podmínek, kontrolních a sankčních mechanismů omezení zneužívání finančních prostředků nepojistných sociálních dávek v oblasti státní pomoci v hmotné nouzi. Sociální dávky a pomoc v hmotné nouzi se musí stát mimořádným prostředkem a opatřením pro situace, kdy si její příjemce z objektivních nemůže obstarat příjem vlastní prací či podnikáním – anebo když mu nízký pracovní příjem nestačí na pokrytí základních životních potřeb pro něho, jeho rodinu a jeho děti.
Současné legislativní nastavení v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi umožňuje v mnoha ohledech netransparentní a účelové jednání příjemců dávek hmotné nouze a žadatelů o ně. Tyto dávky jsou v mnoha případech zneužívány – ať už v důsledku podvodného jednání žadatelů o ně, anebo z důvodů mezer a nejasností v předmětném zákoně.
Na základě dlouholetých zkušeností zejména pracovníků Úřadu práce ČR a sociálních odborů příslušných orgánů místní správy je třeba provést v Zákoně o pomoci v hmotné nouzi několik změn, které by – mimo jiné – těmto pracovníkům umožnily efektivnější kontrolu – včetně možnosti užití příslušných sankcí – v oblasti možného zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi – a současně by vedly k významné úspoře veřejných prostředků.
Toto jsou hlavní cíle námi předkládané novely:
- zvýšení adresnosti vyplácení příslušných dávek
- snížení celkového objemu státem vyplácených prostředků na dávky pomoci v hmotné nouzi, zejména těch neodůvodněných
- snížení počtu příjemců těchto dávek a jejich omezení pouze na osoby, které se dočasně ocitly bez vlastního přičinění v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat
Zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi má mnoho podob, nejvíce se týká tzv. doplatku na bydlení, což je dávka, která si zaslouží vlastní komplexní úpravu, kterou v blízké budoucnosti taktéž předložím. Dále se jedná mj. o nepřiznávání a zatajování finančních příjmů, nelegální práci načerno, fiktivní změny bydliště, fiktivní pronájmy nemovitostí mezi nejbližšími příbuznými, vyhýbání se práci, rezignace na aktivní hledání zaměstnání, zneužívání režimu pracovní neschopnosti.
Bc. Lucie Šafránková
Prozatím navrhuji provést v Zákoně o pomoci v hmotné nouzi těchto sedm následujících změn:
- Podmínění vyplácení dávek zajištěním řádné docházky dětí do povinného posledního ročníku mateřské školy ze strany rodičů. Nelze tolerovat porušování zákona, poslední ročník mateřské školy je pro děti zásadní z hlediska socializace a přípravy na docházku do základní školy.
- Vyřazení z okruhu příjemců dávek osoby, které porušily režim dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání. Nynější úprava neumožňuje tyto osoby ze systému vyřadit. Při letošní kontrole práceneschopných zjistil Úřad práce porušení tohoto režimu v téměř 30 % případů.
- Vyřazení z okruhu příjemců dávek osoby, které setrvávají v režimu neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání i po uplynutí doby 2 let, což je zhruba i maximální zákonná podpůrčí doba pro pobírání nemocenské. Tyto osoby by měly buď zažádat o invalidní důchod, anebo nastoupit do zaměstnání. Současná praxe, kdy setrvávají v pracovní neschopnosti na dávkách řadu let (výjimkou nejsou ani pětileté či delší „neschopenky“) je nepřijatelná.
- Zrychlení procedury vyloučení z okruhu tzv. společně posuzovaných osob pro přiznání dávek, jestliže žadatel dostatečně prokáže důvody pro toto vyloučení. Současná úprava toto rozhodnutí ponechává na uvážení Úřadu práce a celý proces prodlužuje.
- Zrychlení procedury odebrání dávek těm osobám, které neumožní Úřadu práce provést příslušné kontroly, například v místě bydliště. Nyní závisí toto vyloučení též na správním uvážení. Zároveň navrhujeme prodloužení doby, po kterou může být dávka odebrána, ze současných 3 měsíců na dobu 1 roku.
- Navrhujeme vyloučit z okruhu tzv. společně posuzovaných osob ty jedince, kteří nemají žádné příjmy, nepracují a ani si práci nehledají – pouze chtějí navýšit své existenční minimum a tím i výši celkového příjmu rodiny z dávek, například prostřednictvím žádosti podávané jménem dítěte. Respektujeme právo jedince nepracovat, ale v tom případě nesmí pobírat, přímo či nepřímo, ani korunu z veřejných peněz.
- Zavedení povinnost zahrnout mezi tzv. testované příjmy žadatelů o dávky i příjmy z dávek pěstounské péče - zatím v případech, kdy se jedná o pěstounství v rámci rodiny. Odměna pěstouna je standardně posuzována jako příjem ze závislé činnosti, například pro účely daně z příjmů. Nevidíme tedy důvod, proč by tomu tak nemělo být i v oblasti dávek hmotné nouze.
Tyto návrhy nesměřují proti občanům ve složité sociální situaci. Chceme jen odstavit od veřejných zdrojů ty, kteří odmítají pracovat, podvádějí a žijí na úkor svých spoluobčanů, kterým se přitom ještě mnohdy nepokrytě vysmívají.
autor: PV