Sehnalová (ČSSD): Od počátku jsme kladli veliký důraz na ochranu osobních údajů

21.03.2015 21:31

Představte si, že jste účastníky vážné dopravní nehody a nejste schopni si sami zavolat pomoc. Už brzy by to za vás mohlo udělat vaše auto. Parlamentní Výbor pro vnitřní trh včera schválil zavedení automatického systému tísňového volání eCall pro automobily. Návrh má v Parlamentu na starosti česká poslankyně Olga Sehnalová. Po hlasování jsme s ní mluvili o tom, proč je systém eCall potřeba, jak budou v jeho rámci chráněny osobní údaje, a na kolik eCall přijde spotřebitele.

Sehnalová (ČSSD): Od počátku jsme kladli veliký důraz na ochranu osobních údajů
Foto: sehnalova.cz
Popisek: Europoslankyně Olga Sehnalová

Proč byly tyto právní předpisy potřeba?

Veřejným systémem automatického vyrozumění v případě dopravní nehody se Evropský parlament zabýval už poměrně dlouho. My víme, že existují některé soukromé služby, které poskytují takovéto vyrozumění v případě nehody, ale tyto služby nefungují v celé Evropě. Takže když přejedete přes hranice, máte jazykový problém a často ani pořádně nevíte, kde jste.

Jde o to, aby efektivita příjezdu záchranných složek ve "zlaté hodině", což je čas, který rozhoduje o životě a smrti, byla vyřešena standardním způsobem v celé Evropské unii.

Novou legislativu tedy potřebujeme ze tří důvodů: aby byl tento systém založen na veřejném tísňovém volání využívajícím evropskou linku tísňového volání 112; aby odpadla jazyková bariéra; a abychom měli standardní systém, který bude fungovat přes hranice.

Mnoho lidí má obavy ohledně ochrany osobních údajů …

My jsme od počátku kladli veliký důraz na ochranu osobních údajů. Chtěli jsme, aby bylo naprosto jasné, že v rámci tohoto systému nebude docházet ke kontinuálnímu sledování.

Informace se předává až v momentě, kdy dochází k vážné dopravní nehodě, kdy se spustí čidla airbagu. V tento moment se předává standardní sada informací záchranným složkám, podle toho, jak je mají zařízené jednotlivé členské státy. Po předání informací bude navázáno i hlasové spojení, aby se eliminovaly případy falešného volání, nebo vyslání záchranných složek k banálním nehodám.

Myslím, že výsledek, ke kterému jsme dospěli, dbá na ochranu osobních údajů velmi zásadně.

Na kolik vyjde zavedení systému e-Call spotřebitele?

Odhady nákladů na jeden automobil se pohybují v desítkách eur. Ale samozřejmě, že až bude tento systém rozšířen masivně, cena bude postupně klesat.

Co bude dál? Kdy se začne zařízení montovat do automobilů?

Nástup bude velmi postupný, protože mluvíme o nových typech vozidel, ne o všech nových vozidlech. Nařízení by mělo platit od března 2018, to znamená, že je tu určitá přechodná doba, která dává výrobcům nějaký čas na to, aby se zadaptovali a systém vyzkoušeli. Chceme, aby celý systém, pokud už jednou začne fungovat, byl opravdu spolehlivý.

Plenární hlasování o návrhu je plánováno na konec dubna.

Olga Sehnalová je členkou poslanecké skupiny Progresivní aliance socialistů a demokratů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Sehnalová - profil

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

22:12 Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k médiím.