Děkuji za slovo. Já se samozřejmě také chci připojit k té žádosti, abyste podpořili stanovisko Evropského výboru. My jsme tu záležitost na něm diskutovali poměrně podrobně a já jednou z věcí, kterou jsme tam začali říkat, jsem chtěl tady vznést i vůči panu ministrovi. A to se týká bodu 5 v našem usnesení. My vlastně v Senátu tady dlouhodobě držíme tu základní premisu, že rozhodování o tom, kdo smí dlouhodobě nebo krátkodobě pobývat na území nějakého státu, je svrchovanou záležitostí toho státu. A to samozřejmě nemá cenu jakkoliv zpochybňovat.
Nicméně migrační krize uplynulých let nám trochu ukázala, že to zdůvodnění této teze, nebo tohoto principu, že totiž ten příslušný stát potom také nese odpovědnost za ty lidi, kteří takto přibudou na jeho území, tak v rámci schengenského prostoru tak úplně neplatí. Viděli jsme to, že Řeckem protékalo velké množství lidí, kteří v Řecku nezůstali, a fakticky jakousi odpovědnost za ně potom neslo řekněme třeba Německo a nebo Švédsko. V principu podobně to může být u nás. Pokud vývoj na Ukrajině půjde nějakým špatným směrem, můžou lidé z Ukrajiny ve velkých počtech přicházet třeba na Slovensko, projít nějakým řízením na Slovensku, ale ve finále, protože mají známé kamarády, znají to u nás, tak třeba by se ve velkých počtech usadili u nás. A Česká republika nad tím nebude mít jakoukoliv kontrolu.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




